Nye 4G-frekvenser gir bedre dekning og hastighet for kundene

(Oslo, 3. desember 2015) NetCom bygger et topp moderne 4G mobilnett over hele landet som per i dag har over 95 prosent befolkningsdekning. I dag ble det bekreftet at NetCom ble tildelt nye 4G frekvensressurser.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet kunngjorde i dag vinnerne av nye 4G-lisenser, etter å ha avholdt en auksjon om ledige frekvensressurser i 1800 MHz-båndet.

- Vi er godt tilfreds med utfallet av auksjonen. Det er helt avgjørende med tilstrekkelig teknologinøytrale frekvensressurser for å bygge morgendagens høyhastighets mobile datanett. Kundene vil nyte godt av enda bedre kapasitet i mobilnettet vårt, og vi kan fortsette å tilby overlegne mobile hastigheter og landets beste 4G-dekning, sier Abraham Foss, administrerende direktør for TeliaSonera Norge som eier NetCom.

NetCom har i dag over 95 prosent befolkningsdekning på 4G, og bare i år vil NetCom sette på lufta 1500 4G-basestasjoner. Neste år vil selskapet bygge et hundretalls helt nye basestasjoner og oppgradere tilsvarende antall basestasjoner med ny teknologi på 4G og 4G+.

Med dagens auksjonsresultat innehar TeliaSonera Norge viktige frekvensressurser i alle de sentrale frekvensbåndene for å bygge et supermoderne mobilt data- og talenett; 800 MHz-båndet, 900 MHz-båndet, 1800 MHz-båndet, 2100 MHz-båndet og 2600 MHz-båndet.

- Smarttelefonen og dagens mobilteknologi gjør at alle våre kunder har hele verden i sin egen hånd. Det aller mest sentrale for at mobilbrukerne skal fortsette å nyte godt av alt hva dette innebærer, er tilgang på gode frekvensressurser. Dagens tildeling av nye lisenser sikrer dette, avslutter Jon Christian Hillestad, teknisk direktør i TeliaSonera Norge.