Nydelig debutsingel fra daelen

26.5.2017 10:00 | Drabant Music

Marte Dæhlen («daelen») spilte lenge i den politiske bluegrass- og folkemusikkgruppa Albert og Elise. Der skrev og sang hun låter på norsk som handlet om arbeid, handelspolitikk, migrasjon, våpenproduksjon og oljeindustri.

Etter ti år som musikkaktivist i Albert og Elise begynte hun å jobbe med sanger som både hadde annet innhold, uttrykk og språk. Det gjorde at hun høsten 2015 tok med seg gitaren og mandolinen til sørstatene i USA for å skrive mer og opptre med eget låtmateriale. Valget av Nashville som utløp for den musikalske trangen var like lite tilfeldig som tematikken hun spiller om i Albert og Elise: daelen har røttene solid plantet i amerikansk country, gospel og pop.

De siste årene har daelen gått fra å skrive låter om hva det vil si å være et politisk menneske, til å skrive mer om hva det vil si å bare være et menneske.

I låten «Little Do We Know» synger hun om å være en del av en kultur hun både kjenner og ikke kjenner seg igjen i. Er det mulig å både forstå og forakte fremmedfrykt? Er egentlig frykt, og dermed hat, egentlig en del av den norske folkesjela?

Hør låten her!

// Følg daelen på Facebook for oppdateringer

Vi representerer CC Cowboys, LILA, Raga Rockers, deLillos, The Dogs, Inge Bremnes, Casa Murilo, daelen, Frøder, Janelle Kroll, Magnus Berg, Jess Morgan, Munroe/Knutsen, Natasja Holmboe, Pine Lake, The Modern Times, Undr, Waaktaar & Zoe, Zuma, Tommy Tokyo og Sval.