Syklus – Glass- og metallgjenvinning

Nyåpnet t-banelinje i Oslo bygget på glass tilsvarende 9 millioner vinflasker

4.4.2016 13:30 | Syklus – Glass- og metallgjenvinning

Oslo Sporveiers utbygger AF Anlegg har brukt materialet Glasopor i utbyggingen av den nye t-bane linje 3 mellom Kolsås-Mortensrud. Det norskproduserte materialet består av 80 % luft og 20 % resirkulert glass. Glasset tilsvarer totalt 9 millioner flasker, det vil si 1/3-del av mengden innsamlet glass i Oslo pr år.

Glasopor

Den nye stasjonen på Løren åpnet søndag 3. april, og t-banen får et helt nytt linjekart med nye linjenummer, nytt kjøremønster og nye rutetider. På linje 3 Kolsås-Mortensrud har store deler av den nye grunnen som banen kjører på blitt lagt på materialet Glasopor, en fyllmasse som utfordrer Leca og andre produsenter.

– Når Østensjøbanen nå er åpnet igjen er det lagt helt nye t-baneskinner oppå fyllmassen Glasopor, som er norsk, resirkulert glass. Dette glasset er samlet inn blant annet  i Oslo og vi synes det er litt ekstra stas at innbyggerne i Oslo helt konkret har bidratt til byggingen av den nye banen ved at de har levert inn sine gamle syltetøyglass og vinflasker til gjenvinning, sier administrerende direktør i Norsk Glassgjenvinning, Kjell Håkon Helgesen.

Glasopor lages i Skjåk og Fredrikstad, og er også kjent som skumglass. Det lages ved at man tilsetter aktivator (som kan sammenlignes med bakepulver) til glasspulver, og baker det i ovner på høy temperatur. Resultatet blir et materiale som er luftig, lett, sterkt og dermed fungerer svært godt til utfordrende grunnforhold med tanke på telehiv, behovet for isolasjon og frostsikring.

Utfordrende oppdrag

Østensjøbanen ble åpnet som trikkelinje fra Vålerenga til Oppsal i 1926. I 1967 ble Østensjøbanen bygget om for å oppfylle kravene til T-banestandard og endestasjonen var Skullerud. April 2015 ble Østensjøbanen stengt i sin helhet mellom Hellerud og Mortensrud for rehabilitering og modernisering. Januar 2016 delåpnet banen igjen frem til Bøler og med endelig åpning til Mortensrud søndag 3.april har Sporveien gjennomført total rehabilitering av Østensjøbanen. I forbindelse med rehabiliteringen av linje 3 har utbygger AF møtt flere utfordrende bunnforhold, spesielt i området Oppsal-Ulsrud-Bøler.

– Når forholdene er såpass utfordrende som de er langs den nye t-bane linjen, krever det noe ekstra av de materialene som brukes og Glasopor tilfredsstilte de kravene som var satt, sier Helgesen.

Forslag til faktaboks: Glasopor skumglass er med sine drenerende og isolerende egenskaper som skapt for norske forhold. Det består av 80% luft og 20% glass, absorberer lite vann, er selvbærende, har lav vekt og høy isolasjonsevne. Disse produktegenskapene bidrar til at Glasopor skumglass i dag benyttes både oftere og i stadig flere sammenhenger av fagmiljøene i Norge, og er det mest miljøvennlige alternativet på markedet. Glasopor skumglass er laget av det det mest nedknuste glasset som blir igjen etter at alt annet glass blir gjenvunnet til nytt glass.

Ytterligere informasjon:

Markedssjef Glasopor, Gunhild Solberg:
E-post: gunhild.solberg@syklus.no

Om Syklus

Syklus samler hvert år inn over 80 000 tonn glass -og metallemballasje i samarbeid med kommunene og de interkommunale selskapene (IKS). Navnet Syklus gjenspeiler det kretsløpet emballasjen går i når den returneres. Både glass og metall kan smeltes om nærmest i det uendelige, og alt som leveres går inn i en evigvarende syklus.

Bak Syklus står selskapene Norsk Glassgjenvinning as og Norsk Metallgjenvinning as. Selskapene har hovedkontor på Løren i Oslo.

Les mer på www.Syklus.no

Glasopor
Glasopor i grunnarbeidet på Østensjøbanen
Administrerende direktør Kjell Håkon Helgesen

Om Syklus – Glass- og metallgjenvinning

Syklus – Glass- og metallgjenvinning
Haslevangen 14

23 17 39 80http://www.syklus.no

Bak Syklus står selskapene Norsk Glassgjenvinning as og Norsk Metallgjenvinning as. Vi samler hvert år inn over 80 000 tonn glass -og metallemballasje i samarbeid med kommunene og de interkommunale selskapene (IKS).

All innsamlet emballasje ender på Onsøy utenfor Fredrikstad. Der har Syklus et av verdens mest moderne anlegg for gjenvinning av glass og metall. På anlegget i Onsøy produseres det også Glasopor skumglass, les mer på glasopor.no.

Følg saker fra Syklus – Glass- og metallgjenvinning

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Syklus – Glass- og metallgjenvinning på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.