Ny veileder for bedømmelse av bygningsglass

Glass og Fasadeforeningen har utgitt en veileder til hjelp i salgsprosessen, i avtale mellom kjøper og selger og til saksbehandling der det reises tvil om glassproduktets kvalitet. «Veileder for vurdering og bedømmelse av anmerkninger. Bygningsglassprodukter» henviser til toleransegrenser i gjeldende norske og harmoniserte europeiske standarder, samt til kjente synsbilder ved sikt gjennom glass og refleksjon fra glassoverflater.
– Synsinntrykk og -opplevelser tilhører øynene som ser. Blant annet derfor har vi standarder for ytelsesnivåer og grenseverdier, sier direktør i Glass og Fasadeforeningen, Bjørn Glenn Hansen. Foto: Adam Stirling

Glass og Fasadeforeningen (GF) skal inspirere til utstrakt bruk av glass i byggverk. Foreningens fagområder belyses i forhold til arkitektur, design, funksjonalitet, standarder og byggeforskrifter.

– For de aller fleste byggematerialer setter norske og internasjonale standarder rammene for hva som senere skal testes, dokumenteres og tjene som referanse for ytelsesnivåer og tilbudt kvalitet. Når vi sier og mener noe om ytelsesnivåer og kvalitet, skal vi også være forberedt på å bli etterprøvd, sier Bjørn Glenn Hansen.

Veileder for vurdering og bedømmelse av anmerkninger. Bygningsglassprodukter skal være til hjelp i forkant av produktvalg slik at de ansvarlige i leveringskjeden frem til sluttbruker er orientert om produktenes begrensninger. Har produktet blitt montert og overlevert og det i ettertid anmerkes noe som kan innebære at avvik, så gir foreningens nye veiledere et godt grunnlag for vurdering og bedømmelse.

LES OGSÅ: Viktige kilder til kunnskap om glass

– Synsinntrykk og -opplevelser tilhører øynene som ser og innehaverne av dem. Mye derfor har vi standarder for ytelsesnivåer og grenseverdier. Det gir oss reproduserbare betingelser for testing, kalkulasjon og godkjenning, samt grunnlag for etterprøvbarhet. Er det innledningsvis gitt god informasjon om dette vet vi at det senere både blir enklere å forklare og å komme til enighet.

Våre medlemsbedrifter som bruker Veileder for vurdering og bedømmelse av anmerkninger. Bygningsglassprodukter som referanse, henviser til den i sine salgs- og leveringsbetingelser.

– Produkter fra Glass og Fasadeforeningens medlemsbedrifter skal sikre varig glede og nytte. Kontakt dem når du skal ha den beste informasjonen om materialvalg innenfor våre fagområder, sier Hansen.

Referansegruppen for Veileder for vurdering og bedømmelse av anmerkninger. Bygningsglassprodukter har bestått av Henning Austad (Modum Glassindustri), Asbjørn Lunde (Pilkington Norge AS), Petter Rakvåg (O.M. Rakvåg AS) og Bjørn Glenn Hansen (GF).

Her kan du laste ned GFs veiledere.

Glynitveien 25
1400 SKI

Følg pressemeldinger fra Glass og Fasadeforeningen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Glass og Fasadeforeningen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Glass og Fasadeforeningen