Ny utlysning til norsk barnekreftforskning

September er den internasjonale barnekreftmåneden, og i den anledning lyser Barnekreftforeningen ut årets forskningsmidler til norsk barnekreftforskning.

Ny forskning gir ny kunnskap, og ny kunnskap gir nytt håp for barn og ungdom med kreft.

I Norge får rundt 185 barn og ungdommer under 18 år en kreftdiagnose hvert år. I dag overlever gjennomsnittlig 80%.

-    Hvert barn som dør, er ett for mye, sier fagsjef i Barnekreftforeningen, Britt Ingunn Sævig.

-  Vårt mål er 100% overlevelse til et langt liv med god livskvalitet. For å nå målet trengs omfattende forskning i mange land. Akkurat nå skjer det mye nytt på barnekreftbehandlingsfeltet og Barnekreftforeningen ønsker å bidra til at Norge kan delta aktivt i denne spennende utviklingen, sier hun.

Barnekreftforskning har vært lavt prioritert i Norge i mange år. Dette er nå i endring. Frie midler til forskning er et stort skritt i riktig retning for fagmiljøet. Barnekreftforeningen ønsker å være en hovedaktør på dette feltet og samler kontinuerlig inn penger til forskning.

Årets utlysning er som i fjor, utelukkende basert på innsamlede midler gitt til Barnekreftforeningen.

Daglig leder i Barnekreftforeningen, Trine Nicolaysen, forteller at forskningsmidlene kommer fra enkeltpersoner, fra testamenter og barnebasarer, og større sponsorer. Lojale samarbeidspartnere som Luftkrigsskolen, sykkellaget Team Rynkeby og flere andre samler hvert år inn store beløp til forskning. I fjor donerte Team Rynkeby hele 7,4 millioner kroner, og de forespeiler et høyt beløp også i år, sier Nicolaysen.

Engasjerte innsamlere og partnere som brenner for saken, er avgjørende for Barnekreftforeningens bidrag til forskning. Alle store og små sponsorer som støtter Barnekreftforeningen har stor betydning for aktiv barnekreftforskning framover.

Gode prosjekter fra alle felt innen barnekreft er viktige for vårt generelle ønske om å løfte norsk barnekreftforskning til gode for våre barn og ungdommer i årene framover, sier leder av forskningsfondets styre, Eva Widing.

Fristen for å søke er 1.desember 2018, og Barnekreftforeningen håper på mange gode søknader.

Barnekreftforeningen er en frivillig, landsdekkende organisasjon som drives av foreldre som har eller har hatt barn med kreft. Barnekreftforeningen har sitt sekretariat i Oslo og består av 14 fylkesforeninger. Disse foreningene har egne selvstendige styrer som arbeider frivillig for familiene.

Barnekreftforeningen jobber for å bekjempe barnekreft og gi familier støtten de trenger.

Barnekreftforeningen er en støttepartner og informasjonskilde for familier som rammes av barnekreft slik at de aldri føler seg alene.