Ny undersøkelse: Stadig flere nordmenn dropper kartboka

20.7.2016 13:56 | Eniro

(Oslo, 20. juli 2016) 6 av 10 nordmenn stoler på digitale navigasjonstjenester når vi er på biltur. Det viser en fersk undersøkelse fra Gule Sider. Dette er en økning fra i fjor.

Nordmenn tyr til mobilen eller GPS’en i stedet for kartboka. I følge en undersøkelse gjennomført av YouGov på vegne av Gule sider sier hele 66 prosent av oss at vi benytter oss av digitale karttjenester på mobil eller GPS når vi ikke finner frem. 32 prosent velger mobilen, mens 34 prosent har GPS i bilen.

Økning fra i fjor

Dette representerer en økning fra i fjor. Da svarte 5 av 10 at de brukte digitale navigasjonsløsninger.

– Mobilen og GPS’en har virkelig blitt den nye kartboka for de aller fleste – og bruken øker. Med god mobildekning i praksis over alt, blir det et lett valg for de fleste. Undersøkelsen avdekker også at seks av ti bruker digitale tjenester på mobil til å planlegge overnattings- eller spisepause langs veien. Det er ingen overdrivelse å si at digitale navigasjonstjenester har tatt over funksjonene til både den gamle kartboka og til reiseguiden, sier Erik Neergaard, marketing manager i Gule Sider.

Unnskyld, hva er veien til...

Det er likevel en forholdsvis stor andel som fortsatt benytter seg av ”gamlemåten” når de er ute og kjører. 11 prosent – eller hver tiende – nordmann svarer at de bruker kartbok, mens så mange som 15 prosent innrømmer at de stopper og spør om veien.

– Det kanskje litt overraskende at såpass mange velger denne gammeldagse løsningen i en digital verden. Når det er sagt, så er det å ty til lokalkunnskap ofte den enkleste løsningen når du har kjørt deg bort, fortsetter Neergard.

Selv om det ikke er store regionale forskjeller, skiller blide sørlendinger seg ut som de som er mest tilbøyelige til å spørre vilt fremmede om veien. 18 prosent av sørlendingene ville valgt den løsningen.

Store aldersforskjeller

Det er ingen overraskelse at karttjenester på mobilen er hyppigst brukt blant de unge. Hele 53 prosent av de mellom 18 og 34 svarer at de bruker denne navigasjonsformen mot 14 prosent av de over 55. Det viser seg likevel at den eldre garde ikke er noen sinker når det kommer til å ta i bruk nye hjelpemidler.

– Selv om de dropper mobilen som kart, svarer hele 40 prosent av de over 55 at de benytter GPS. Én forklaring kan være at dette er en kjøpesterk gruppe som ikke nøler med å investere i kostbart ekstrautstyr til bilen sin. Samtidig ser vi at den gode, gamle kartbok også står sterkest blant de godt voksne. 15 prosent svarer at de bruker den, og 20 prosent velger å stoppe og spørre om veien, sier Neergaard.

– Kast kartboka

Han mener det er liten grunn til å ha den gamle kartboka liggende i hanskerommet.

– I dag er mobil eller GPS det du trenger for å orienterer deg. Og det er liten grunn til å frykte dårlig dekning. Mange navigasjons-app’er, som Gule Sider Navigasjon, fungerer også offline. Bare sørg for å ha batteri på telefonen, avslutter Neergard og han har tallene på sin side.

Siden Gule Sider lanserte appen Gule Sider Navigasjon sin for to år siden har 187.000 nordmenn lastet den ned, noe som er en økning fra 155.000 ganger ved samme tid i fjor.

Om undersøkelsen:

Undersøkelsen er gjennomført av analyseinstituttet YouGov. Det er i perioden 20-24. april 2016 gjennomført til sammen 1012 CAWI-intervjuer med personer 18-74 år

Erik Neergaard, Marketing Manager, Gule Sider

Mobil 481 09 920/ e-post erik.neergaard@eniro.no

Atle Hommersand, pressetalsmann for Gule Sider

Mobil 928 10 417 / e-post ah@nucleus.no

Enirokonsernet har 8 millioner ukentlige brukere som hver uke gjør 14 millioner søk. Konsernet har rundt 1600 ansatte, og opererer i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Polen. Selskapet er notert på Nasdaq Stockholm (ENRO) og har sitt hovedkontor i Stockholm. Mer om Eniro på enirogroup.com.