Ny undersøkelse: Premier League mer populær enn Eliteserien. –TV-pakkene ikke verdt prisen, svarer nordmenn

Norske TV-seere er klokkeklare i en ny, landsomfattende spørreundersøkelse: *Premier League slår Eliteserien på popularitet. *Discoverys inntog i TV-fotballen har medført mindre interesse for norsk fotball på TV, mener hver femte nordmann. * TV-kanalenes fotballpakker er ikke verdt prisen.

I den nye meningsmålingen, som analysebyrået Opinion har gjennomført for spillselskapet Unibet, svarer hele 46 prosent av den fotballinteresserte befolkningen at de helst ønsker å følge Premier League, mens 43 prosent er mest interessert i å følge Eliteserien.

Resultatene fra undersøkelsen kan tyde på at hvilket TV-selskap som sender kampene har stor innvirkning på ligaens popularitet

-Av de som svarer at de følger norsk eller internsjonal TV-fotball, oppgir hver femte fotballsupporter at de har fattet økt interesse for Premier League etter at TV2 tok over rettighetene, mens en av ti hadde mistet interesse, forteller PR manager Steffen Løvholen i Unibet.

-Med Discovery og Eliteserien er trenden motsatt: Kun fem prosent er blitt mer interessert i norsk toppfotball etter at kampene begynte å sendes på Eurosport, MAX og TVNorge, mens 17 prosent oppgir at de har mindre interesse enn før. Dermed kan vi fastslå at nordmenn akkurat nå elsker engelsk fotball høyere enn den norske, sier Steffen Løvholen, PR Manager i Unibet Norge.

Prisen på kanalpakkene kan også ha en innvirkning. Discoverys fotballpakke med OBOS-ligaen og Eliteserien koster det samme månedsbeløpet som TV2s Premier League-pakke (399,-):

Hele 52 prosent svarer at Discoverys fotballpakke overhodet ikke er verdt prisen, mens henholdvis 44 og 43 prosent svarert det samme om TV 2s og Viasats fotballpakker. Kun en av ti svarer at de ser flere kamper live på stadion som følge av dyre kanalpakker.

Noen andre funn fra undersøkelsen:

* På en skala fra 1-5 der 5 er superinteressert og 1 er overhode ikke interessert, kommer det frem at Premier League er mer populært enn Eliteserien:

• 21% svarer «5» på Premier League, mot 13% for Eliteserien
  • 44% svarer 4-5 på Premier League, mot 43% for Eliteserien
  • 73% svarer 3-5 på Premier League, mot 74% for Eliteserien

* Interessen påvirkes definitivt av hvilken TV-kanal som har rettighetene:

• 20% har fått økt interesse og 10% har fått mindre interesse for Premier League etter at TV2 tok over rettighetene.
  • 5% har fått økt interesse og 17% har fått mindre interesse for Eliteserien etter at Discovery tok over rettighetene.

* Fotballpakkene blir generelt ansett å være overpriset, men det er forskjell på pakkene. På en skala fra 1-5 der 5 er «absolutt verdt prisen» og 1 er «overhode ikke verdt prisen»:

• 52% gir karakteren 5 på Discovery, 45% svarer 5 på TV2, og 44% svarer 5 på Discovery. Verdt å merke at Discoverys pakke med Eliteserie og OBOS-liga, og TV2s pakke med Permier League, koster 399/mnd – mot 299,- for Viasats pakke, som inneholder 4 av de største ligaene i Europa + Champions League og annen sport.
  • 67% gir karakteren på Discovery, 61% svarer 4-5 på TV2, og 60% svarer 4-5 på Discovery.

*Den generelle fotballinteressen er som ventet signifikant høyere blant menn (17 % høyere enn snittet i befolkningen) Hele 14 % blant menn er ’svært interessert’ mot bare 3 % blant kvinner.

* Fotballinteressen er relativt jevnt fordelt etter alder, men kontrollerer vi for geografi, finner vi høyere interesse i Nord- og Midt-Norge samt på Sørlandet/Telemark enn de øvrige delene av landet.

* 3 av 4 ser en eller flere kamper (Eliteserien + Premier League) på TV i måneden. Her er detstor forskjell på menn og kvinner – mer enn dobbelt så mange kvinner svarer ’ingen’ eller ’vet ikke’ når   de blir spurt om hvor mange kamper de ser.

* Mindre forskjeller etter alder, men aldersgruppen 50+ ser i noe mindre grad kamper på TV, enn de yngre.

For flere spørsmål eller kommentarer om undersøkelsen, ring gjerne Steffen Løvholen på telefon  482 98 980.