Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Ny undersøkelse om ungdoms spisevaner avslører klasseskiller

Del

Ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.

Tirsdag 28. august lanserte opplysningskontorene for landbruket Norges største undersøkelse om ungdoms matvaner.

Dropper frokost og matpakke
Undersøkelsen viser blant annet at ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.

Ungdommene som dropper frokost har også sjeldnere med seg matpakke på skolen sammenliknet med dem som spiser frokost.

Isteden handler de oftere i butikk, kiosk og gatekjøkken utenfor skolen.

–Å spise frokost er utrolig viktig. Det gir et godt grunnlag for resten av dagen, forteller prosjektleder for prosjektet Sunn ungdomsmat Silje Thoresen Tandberg.

- Parallelt er det viktig at unge får med seg nok mat i matpakken, undersøkelsen avdekker at matpakken ofte er litt liten. Dette er en av grunnene til at Opplysningskontorene i landbruket og Norges sjømatråd lanserer en helårskampanje som fokuserer på hva ungdom mener selv er sunn mat og hvordan de mener man bør spise og som er laget på ungdommens egne premisser, sier Silje Thoresen Tandberg.

Velger bort fisk, frukt og grønt
Til tross for at de fleste ungdommer vet hva som er sunt og usunt, er etterlevelsen en utfordring. Mange unge dropper fisk, frukt og grønt til fordel for energibarer og usunn butikkmat. Verst stilt er guttene, viser den nye undersøkelsen.

–Det er utrolig viktig at unge får i seg sunn mat, det er det viktigste virkemidlet for bekjemping av livsstilssykdommer.

- Vi kjemper om oppmerksomheten med store internasjonale merkevarer og kampen om den oppmerksomheten til unge har aldri vært større. Vi mener det er på høy tid at vi snakker med ­– og ikke til ungdommen, sier Thoresen Tandberg.

Utfordrer handelen
Ungdom som handler i butikk tar oftere usunne valg som boller, skolebrød, kjeks og kaker. Elever på ungdomsskoler i Oslo handler oftere i butikk enn andre elever i landet.

Silje Thoresen Tandberg etterlyser mer samarbeid med handelen for å gjøre det lettere for ungdommen å få sunne spisevaner.

–Det er utrolig viktig at vi samarbeider med handelen. Flere butikker lar rett og slett ikke ungdommer komme inn i butikken i skoletiden. Det fører til at de heller går til kiosker og gatekjøkken der tilbudet av sunn mat er svært begrenset. Samtidig ser vi jo det at usunn mat er vesentlig billigere enn sunne alternativer. Det er på høy tid at vi -sammen med handelen finner en løsning.

Ta kontakt for å få tilsendt hovedfunn fra undersøkelsen. 

Nøkkelord

Kontakter

For mer informasjon kontakt:

Prosjektleder Sunn ungdomsmat

Silje Thoresen Tandberg

Tlf.: 901 75 311

E-post: silje.thoresen.tandberg@frukt.no 

Bilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Borggt. 1
0650 Oslo

+47 23 30 20 10http://www.melk.no

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.

Følg saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter

Slik feirer Norge Verdens melkedag31.5.2017 15:53Pressemelding

Norske bønder skåler i melk Leder i Norges Bondelag, Lars Petter Bartnes, deltar gjerne i markeringen av Verdens melkedag torsdag 1. juni. -Jeg er stolt av å kunne si at den norske melken er i en særstilling når det gjelder god smak og kvalitet. I tillegg ligger vi i verdenstoppen når det gjelder dyrehelse og lavt antibiotikabruk, som gir trygghet for forbrukeren i den andre enden. - Jeg er sikker på at jeg har de norske bøndene med meg når jeg utbringer en skål for Verdens melkedag, sier han. Og det har han. Bønder over hele landet vil poste bilder der de skåler i melk i løpet av torsdagen. Også industrien er med og markerer dagen med fellesskåler i kantinene og ansatte som poster bilder der de skåler i melk. Dette er Verdens melkedag Verdens melkedag er en internasjonal merkedag som ble etablert 1. juni 2001 av FNs mat- og landbruksorganisasjon FAO (Food and Agriculture Organization). -Dagen skal bidra til mer fokus på det positive ved melk og meieriprodukter. Bakgrunnen er at disse

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom