Ny undersøkelse om ungdoms spisevaner avslører klasseskiller
Tirsdag 28. august lanserte opplysningskontorene for landbruket Norges største undersøkelse om ungdoms matvaner.
Dropper frokost og matpakke
Undersøkelsen viser blant annet at ungdom av foreldre med lav utdannelse dropper frokost i større grad enn de med foreldre med høyere utdannelse.
Ungdommene som dropper frokost har også sjeldnere med seg matpakke på skolen sammenliknet med dem som spiser frokost.
Isteden handler de oftere i butikk, kiosk og gatekjøkken utenfor skolen.
–Å spise frokost er utrolig viktig. Det gir et godt grunnlag for resten av dagen, forteller prosjektleder for prosjektet Sunn ungdomsmat Silje Thoresen Tandberg.
- Parallelt er det viktig at unge får med seg nok mat i matpakken, undersøkelsen avdekker at matpakken ofte er litt liten. Dette er en av grunnene til at Opplysningskontorene i landbruket og Norges sjømatråd lanserer en helårskampanje som fokuserer på hva ungdom mener selv er sunn mat og hvordan de mener man bør spise og som er laget på ungdommens egne premisser, sier Silje Thoresen Tandberg.
Velger bort fisk, frukt og grønt
Til tross for at de fleste ungdommer vet hva som er sunt og usunt, er etterlevelsen en utfordring. Mange unge dropper fisk, frukt og grønt til fordel for energibarer og usunn butikkmat. Verst stilt er guttene, viser den nye undersøkelsen.
–Det er utrolig viktig at unge får i seg sunn mat, det er det viktigste virkemidlet for bekjemping av livsstilssykdommer.
- Vi kjemper om oppmerksomheten med store internasjonale merkevarer og kampen om den oppmerksomheten til unge har aldri vært større. Vi mener det er på høy tid at vi snakker med – og ikke til ungdommen, sier Thoresen Tandberg.
Utfordrer handelen
Ungdom som handler i butikk tar oftere usunne valg som boller, skolebrød, kjeks og kaker. Elever på ungdomsskoler i Oslo handler oftere i butikk enn andre elever i landet.
Silje Thoresen Tandberg etterlyser mer samarbeid med handelen for å gjøre det lettere for ungdommen å få sunne spisevaner.
–Det er utrolig viktig at vi samarbeider med handelen. Flere butikker lar rett og slett ikke ungdommer komme inn i butikken i skoletiden. Det fører til at de heller går til kiosker og gatekjøkken der tilbudet av sunn mat er svært begrenset. Samtidig ser vi jo det at usunn mat er vesentlig billigere enn sunne alternativer. Det er på høy tid at vi -sammen med handelen finner en løsning.
Ta kontakt for å få tilsendt hovedfunn fra undersøkelsen.
Nøkkelord
Kontakter
For mer informasjon kontakt:
Prosjektleder Sunn ungdomsmat
Silje Thoresen Tandberg
Tlf.: 901 75 311
E-post: silje.thoresen.tandberg@frukt.no
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom