Mental Helse

Ny undersøkelse: 1 av 3 seniorer har følt at de må vike for yngre i arbeidslivet

Nå inviteres næringsliv-Norge til dugnad for å utnytte seniorers kompetanse i mye større grad gjennom FRI-prosjektet.

– Norge trenger et mer aldersvennlig og dynamisk samfunn for å takle fremtidens utfordringer. Vi kan ikke lenger avskrive seniorer i arbeidslivet etter at de har fylt en viss alder. Vi må gå bort fra tall og kategorisering og over til en samfunnsmodell der alle er med etter evne – uavhengig av alder, sier tidligere helse- og arbeidsminister Bjarne Håkon Hanssen.

En ny undersøkelse gjort av Respons Analyse på oppdrag for Mental Helse viser at 4 av 10 har et inntrykk av at seniorer over 55 år blir ekskludert fra arbeidslivet. I tillegg oppgir 1 av 3 av seniorene selv at de i løpet av arbeidslivet har følt at de har måttet vike for yngre krefter.

Skal sertifisere bedrifter
Gjennom FRI-prosjektet inviteres aktører innen norsk samfunns- og næringsliv inn til å gjøre et felles løft ved å utvikle konkrete tiltak som vil bidra til at samfunnet bedre kan utnytte den kompetansen som seniorene besitter.

Bjarne Håkon Hanssen, Odd Einar Dørum, Ingrid Stange, Johan Kaggestad, Astrid Nøklebye Heiberg, Sven Mollekleiv, Victor Normann og Gunn Marit Helgesen vært med på å utforme sertifiseringsordningen for prosjektet. Denne ordningen vil forplikte alliansepartnere til å jobbe kontinuerlig med utfordringene og legge til rette for å drive utviklingen fremover.

En rekke bedrifter og organisasjoner ønsker å ta del i prosjektet, blant annet Telia, Nasjonalforeningen for Folkehelsen, Elkjøp, Fretex, Selvaag Bolig, Aleris og Frivillighet Norge.

– Ikke vær historieløs
Beregninger viser at vi vil mangle arbeidskraft tilsvarende 212.000 årsverk i Norge innen 2030, og at seniorer kan dekke store deler av gapet.

– FRI-prosjektet er kjempeviktig for å skape bevisstgjøring. Det er store ressurser å hente ved å utnytte alle aldersgrupper i samfunnet bedre. Jeg er heldig som får lov til å «herje» langt over pensjonsalder. Men det er fordi jeg er god på noe. Og det er mange eldre som er gode på noe, sier Johan Kaggestad som har vært med i FRI-rådet.

– Jeg har jobbet mye med organisasjonsutvikling, og hører ledere snakke om at de må holde ut med eldre arbeidstakere til de blir pensjonister. Man glemmer å se på eldre som ressurs. Det er noe med å utnytte den erfaringen som har lagt grunnlaget for samfunnet vårt, og slippe å finne opp hjulet på nytt igjen. Spør de eldre, som har lykkes før, om hva de har lagt vekt på og hvordan de har tenkt. Ikke vær historieløs, sier Kaggestad.

Om Mental Helse

Mental Helse
Storgata 38

09875http://www.mentalhelse.no

Mental Helse er en medlemsorganisasjon for alle mennesker med psykiske helseproblemer, pårørende og andre interesserte.

Gjennom politisk påvirkningsarbeid, folkeopplysning og formidling av brukererfaring, jobber vi for økt åpenhet, bedre forebygging og behandling av psykiske helseproblemer.