Lavo

Ny toppjobb for Bernhard Steen

Bernhard A. Steen er bergenseren som har startet flere selskaper enn de fleste. Nå tar han over sjefsstolen i Lavo for å endre en industri han selv har vært en del av i store deler av sitt voksne liv.

TV-bransjen er oppe i sin største endring siden publikum fikk tilgang på kabel- og satelittilknytning, og hele verden kom hjem i TV-stuen. Denne gang er det ikke TV-selskapene som definerer endringene, men publikum. Stikkordet er mobiltelefoner og helt nye medievaner. En hel generasjon unge mennesker bryr seg knapt lenger om sendeskjemaer; de ser hva de vil, akkurat når det passer dem.

TV som sosialt medieinnhold
- Generasjonen 15 til 30 år er en kjempeutfordring for tv-selskapene, men også en gedigen mulighet. Og det er her Lavo kommer inn; Vi har gjennom vårt samarbeid med MTG og TV3 vist at det er godt mulig å engasjere unge seere, og skape entusiasme rundt både gamle og nye TV-konsepter, sier Bernhard Steen. Han sikter til Lavos løsninger for kommunikasjon mellom publikum og deltakere, som engasjerer mange tusen seere i forbindelse med hver episode som sendes.

Lavos forretningside er å formidle direkte videoinnhold eller opptak med mulighet for publikum å kommentere og dele innholdet i Lavo-appen. Appen fungerer således likt andre sosiale medier. Antallet brukere som har lastet ned og bruker appen viser at Lavo har truffet noe som de tradisjonelle TV-selskapene ikke har funnet helt ut av. Paradoksalt nok synker seertallene for lineært TV, samtidig som det ses mer video enn noensinne over hele verden.

Vil løfte opplevelsen for seerne
- Dette kan vi gjøre noe med, sammen med fjernsynsselskaper, produksjonsselskaper og sportsaktører. Vi skal være en samarbeidspartner og tjenesteleverandør for de store tv-selskapene. De lager fantastisk og kostbart innhold som ikke når frem til et bredt publikum slik det en gang gjorde. Vi har allerede et stort, ungt publikum i vårt sosiale medieunivers, samtidig som vi kan hjelpe selskapene med å treffe nye seere. I tillegg kan vi også bidra til å løfte brukeropplevelsen i de tilfeller vi kan opprette en toveis kommunikasjon mellom avsender og publikum, sier Steen, som brenner etter å komme i gang som leder av selskapet han har vært involvert i siste året.

Steen mener det er et enormt potensial for de som forstår og legger til rette fremtidens medieinnhold på brukerens premisser. Annonsørene ønsker i større grad å eksponere og tilpasse sine budskap til et publikum de kjenner identiteten til.

- Vi har et fantastisk utgangspunkt i Lavo, som har vist at modellen fungerer. Tilbakemeldinger fra både publikum og TV-selskapene er veldig gode. Nå skal vi bygge videre på erfaringene og lage gode opplevelser for publikum. Det er tross alt det viktigste for å ta TV tilbake til gamle høyder, avslutter Steen.

Bernhard A. Steen grunnla, etter mange år som journalist og redaktør, DinSide for 20 år siden, han var med å lage DinSide Auksjon som siden ble til QXL, og har vært involvert i en rekke ulike startups. Han har også vært sjef i Opplysningen, i RadioNorge og vært direktør for teknologi og multimedia i Discovery Networks.

Om Lavo

Lavo
Einelien 24
5104 Eidsvåg

Lavo er en utfordringsapp og et norsk sosialt nettverk.