Ny testrekord for F-35

F-35 programmet har så langt i 2012 satt ny rekord i antall testflygninger. Siden 2006 er det gjennomført mer enn 2000 testflygninger.

FORT WORTH, Texas, 11. mai 2012 – Fremgangen fra 2011 fortsetter for Lockheed Martins F-35 Lightning II testprogram i årets fire første måneder. I mars satte programmet ny rekord i antall testflygninger og flytimer i løpet av en enkelt måned, med hele 123 testflygninger og 223 timer i luften. Hittil i år er det gjennomført 373 flygninger mot 281 planlagte flygninger, og testprogrammet ligger dermed godt foran skjema for 2012.

– F-35-programmet fortsetter fremgangen også i 2012. Vi har gjort betydelige fremskritt som nattlig drivstofftanking og testing av flyving med eksterne våpen. Vi ser frem til å levere femtegenerasjons jagerfly med innovative egenskaper som stealth-teknologi, supersonisk hastighet, overlegen manøvreringsevne og den mest avanserte sensorløsningen tilgjengelig for jagerfly til både amerikanske og til våre alliertes styrker, sier ansvarlig for testprogrammet Orlando Carvalho.

F-35A, som er den varianten Norge skal kjøpe, har gjennomført til sammen 811 testflygninger, mens de to andre versjonene F-35B STOVL (short takeoff/vertical landing) og hangarskipversjonen F-35C CV har gjennomført henholdsvis 711 og 279 testflygninger. Siden desember i 2006 er det gjennomført 2066 testflygninger av F-35, hvilket betyr mer enn 3000 flytimer totalt. Blant de testene som er gjennomført siden starten av 2012 kan nevnes den første natteflygningen, F-35As første drivstofftanking om natten og første testflygning med eksterne våpen. I tillegg rullet den første britiske og den første nederlandske F-35 ut av fabrikken i april.

For videohøydepunkter fra F-35-programmet, se https://www.f35.com/building-the-f-35/testing/flight-tests.aspx

Se våre hjemmesider for ytterligere informasjon:

www.f35.com
www.lockheedmartin.com
www.codeonemagazine.com

Mediekontakter:
Mike Rein, + 1 817-763-2643; michael.j.rein@lmco.com
Laurie Quincy, + 1 817-763-3980; e-mail laurie.a.quincy@lmco.com

Lockheed Martin er et globalt forsvarsselskap med hovedkvarter i Bethesda, Maryland, USA. Selskap har 132.000 ansatte på verdensbasis og er involvert i forskning, design, utvikling, produksjon, integrering og drift av avanserte teknologiske systemer, produkter og tjenester. Selskapet rapporterte i 2011 en omsetning på 46,5 milliarder USD.