Ny teknologi skal gi båteierne ro i sjela
En ny løsning som blant annet måler og varsler G-krefter, støt, vannivå og posisjon kan begrense og forebygge skader på båten.
- Nå kan båteiere enkelt ha tilsyn med båten sin akkurat når de ønsker, og bli varslet om noe skulle skje – uten at de trenger å dra dit båten ligger fortøyd, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Fremtind vil teste løsningen blant et knippe forsikringskunder i SpareBank 1 og DNB denne sommeren og den påfølgende opplagssesongen.
- Vi tror fjorårets varme sommer har vekket båtfolket opp av dvalen, og at flere vil ty til sjøen fremfor å reise utenlands i sommerhalvåret, sier Nielsen.
Vil gi færre båtskader og tyveri
I den nye forsikringsløsningen installeres en hovedenhet som måler G-krefter og støt, og som har GPS som viser eksakt posisjon. I tillegg brukes sensorer som måler batteritilstand, vannivå og temperatur og det hele styres via en app.
- Sensorene vil gi båteieren tidlig varsling av avvik og hendelser, som gjør at de kan begrense og i stor grad forebygge skader før de oppstår, sier Nielsen.
Forsikringsbransjen har de siste tre årene registrert godt over 32 000 båtskader, med en solid økning i fjor grunnet en varm og lang sommer. Av de drøye 4500 båtskadene Fremtind har registrert blant forsikringskundene i SpareBank 1 og DNB de siste tre årene skjer over 60 prosent av skadene mens båten ligger fortøyd.
- Synkeskader, tyveri, sammenstøt og skader som følge av dårlig vær er typiske skader som vi vil se færre av med denne løsningen. Tyveri skjer når båten er fortøyd, men også i stor grad når båten ligger i opplag på land, sier Nielsen.
E-call til sjøs
Fremtind har gått i partnerskap med bergensfirmaet SensarMarine, som leverer teknologien.
- SensarMarine skjønner hvordan deres løsninger kan gi trygghet til våre båtforsikringskunder, sier Nielsen.
- Forventingene er store til smartbåt-teknologi og hvordan dette vil påvirke det moderne båtlivet. Vi ser frem til å samarbeide med en engasjert partner slik som Fremtind, og gjøre det tryggere på sjøen og redusere skade og slitasje på båten, sier gründer Paal Kaperdal i SensarMarine.
SensarMarine og Fremtind ser også på muligheten for å utvikle en form for e-call til sjøs. E-call er en alarmtjeneste ved bilulykker, og alle nyproduserte biler etter 1. april 2018 må ha e-call.
- Norges langstrakte kyst byr på kanskje verdens tøffeste klima for fritidsbåter, og med en e-call-løsning har vi mulighet til å redde liv. Vi er stolte av å kunne tilby norskprodusert teknologi som ligger helt i front utviklingen på dette spennende feltet, sier Kaperdal.
Nøkkelord
Kontakter
Therese NielsenSkadeforebygger i Fremtind
Tel:928 58 599therese.nielsen@fremtind.noKristin VetleseterKommunikasjonsdirektør Fremtind
Tel:934 80 648kristin.vetleseter@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom