Ny teknologi gir bedre miljøløsninger

Fretexbutikken på Grünerløkka i Oslo tester nå ut et nytt system for utleie og retur av bærenett, i samarbeid med en oppstartsbedrift som vil revolusjonere måten vi forbruker på.

GRIN-gründer Lars-Martin Berglund tester ut løsning i samarbeid med Fretex. Foto:Cato Aurtun

I samarbeid med oppstartsbedriften GRIN kan kundene nå leie bærenett i Fretexbutikken på Grünerløkka. Kundene betaler 13 kroner ved utleie, og får 10 kroner i retur når bærenettet leveres tilbake til en returstasjon. Løsningen er digital, og panten går direkte inn på kundens konto.

Bærenettene som leveres inn vil selges / leies ut på ny, for å skape et sirkulært gjenbrukssystem.

- Modellen fremmer utleie og pant, som gir bedre miljøløsninger enn engangssalg, sier Kristin Hareide, som er kjedeleder for Fretexbutikkene.

Grønn vekst i praksis

Bærenettene som leies ut på Grünerløkka kommer fra Fretex sin innsamling. De har deretter fått påsatt en RFID-chip som kan leses av returkassen ved innlevering.

- Dette er først og fremst en miljøløsning, og i startfasen vil fortjenestemarginen være lav, sier gründeren bak systemet, Lars-Martin Berglund.

Systemet bruker sensorer og «internet of things»-teknologi for å sikre at refusjon av pant til kundens konto er enkelt og sikkert.

– Vi mener å ha funnet en modell som både står for verdiskapning og et redusert økologisk fotavtrykk, sier Berglund.

Samarbeid på tvers av sektorer gir suksess

Samarbeidet mellom Fretex og GRIN har også fått støtte fra Oslo Kommune. Anja Stokkan, kommunens plastkoordinator, sier støtten skal sørge for at prosjektet går riktig vei og får muligheten til å utvikle et system som bidrar til bevisst forbruk og mindre forsøpling.

– Vi har ambisiøse mål om reduksjon av engangsplast og forsøpling i Oslo. GRIN utvikler en løsning som gjør at gjenbruksprodukter kan konkurrere med engangsplast på pris, tilgjengelighet og miljøavtrykk, sier hun og fortsetter:

– Når en ser på de lokale og globale utfordringene vi har med forsøpling av engangsprodukter, er det viktig å legge til rette for bedrifter og mennesker som satser på å løse disse problemene.

Søppelfritt samfunn som resultat av å leie istedenfor eie

GRINs visjon om å skape et forsøplingsfritt samfunn gjør at «leie, ikke eie»-modellen vil lanseres på andre produkter enn bare bærenett fremover. En viktig faktor er at teknologien lett lar seg overføre. Hvert enkelt bærenett er identifiserbar med en unik ID som gjør at systemet effektivt kan sikre maksimal utnyttelse av ressursene. I dette tilfellet bærenett.

– Løsningen er skalerbar, og både sensorer og lesersystem brukes allerede verden over – bare ikke på denne måten. Dette er unikt, forteller Geir Vevle, IoT-sjef i RFID Solutions.

RFID Solutions er et norsk selskap som spesialiserer seg på RFID og IoT teknologi og en sentral medspiller i utviklingen av GRINs pante-løsning.

Ifølge Berglund er potensiale for å overføre modellen på tvers av produkter og landegrenser årsaken til at GRIN ble en av vinnerne i årets Angel Challenge, der norske gründere konkurrerer om investor-midler.

– Vi har investorer med på laget, men vi må jobbe videre for å få på plass nødvendige investeringer for å satse videre. Målet er at vi skal bli konkurransedyktige også internasjonalt innen få år, avslutter Berglund.

Foto: Cato Aurtun
Bærenettene leies ut hos Fretex på Grünerløkka. Foto: Cato Aurtun