Ny teknologi: banebrytende høreapparat åpner for en verden av lyd!

20.6.2017 13:23 | Artell Kommunikasjon AS

Verdens første høreapparat koblet til Internett er tilgjengelig i Norge. Oticon Opn gir dokumentert bedre lydopplevelse og forståelse av innholdet i en samtale. Høreapparatet skiller seg betydelig fra hvordan høreapparater hittil har fungert i støyende omgivelser. Det Internett-baserte høreapparatet kan forbedre hverdagen for mange nordmenn med hørselstap.

Over 800 000 nordmenn lider i dag av hørselshemming. Innen 2020 antas antallet å stige til 1 million. Ubehandlet hørselstap kan blant annet føre til overveldende tretthet og sosial isolasjon.

– Vi vet at mange med hørselshemming trekker seg fra sosiale settinger fordi det er vanskelig å følge med i samtaler i støyende omgivelser. I verste fall kan det ende med sosial isolasjon, sier Lars Martin Osen, audiolog og daglig leder i Oticon Norge.

Helt ny teknologi

Det nye høreapparatet bryter med måten bransjen hittil har løst det største problemet for folk med hørselstap, nemlig hvordan apparatet fungerer i støy. Teknologien har frem til nå fokusert på én lydkilde i støyende omgivelser. Det innebærer imidlertid at brukeren er ute av stand til å høre hva som foregår utenfor det begrensede området. Den nye Opn-teknologien åpner opp lydbildet 360 grader og inkluderer flere lydkilder. Det gir et retningsuavhengig og mer helhetlig lydbilde som gjør det enklere for brukeren å følge med.

– Det nye høreapparatet innebærer et teknologisk kvantesprang. For brukeren blir det betydelig enklere å følge med i samtaler når flere mennesker snakker samtidig. Lytteopplevelsen er markant lettere, sier Lars Martin Osen, audiolog og daglig leder i Oticon Norge.

Betydelig økt taleforståelse og økt hukommelse

Oticon Opn er verdens første høreapparatet der det dokumenteres at hjernens arbeid blir lettere. Forskning viser at Opn forbedrer taleforståelsen med over 30 prosent[1] sammenlignet med Oticons andre avanserte høreapparater. Brukerne vil kunne høre bedre uten så mye anstrengelser, selv i utfordrende sosiale situasjoner, som for eksempel på en restaurant.At man bruker mindre mental energi på å få mening ut av lyden, gjør at man også husker mer av det som blir sagt[2].

Oticon Opn er godkjent i Norge og dekkes gjennom NAV.

[1] Sammenlignet med Oticon Alta2 Pro

[2] Den individuelle fordelen kan variere avhengig av innstillinger.

Kort om høreapparatet Opn

• Innovativ teknologi gir et komplett lydbilde og trådløs forbindelse til mobilen
  • Velox-plattformen prosesserer lyddata 50 ganger raskere enn tidligere, og skanner og analyserer lydene i omgivelsene mer enn 100 ganger per sekund. Den ekstremt raske prosesseringen gjør at brukerne kan få et retningsuavhengig (360 grader/omni-hørsel) og komplett lydbilde: De kan enkelt følge lydene de ønsker å høre og skifte fokus når de ønsker det. Lydene fra omgivelsene er tilgjengelige, men ikke forstyrrende.
  • Med Opn kan brukerne streame lyd direkte til høreapparatene fra smarttelefoner ved hjelp av et system som bruker signifikant mindre strøm ved streaming enn tidligere. Med en gratis app kan brukerne justere lydstyrken, skifte program og sjekke batterinivå via deres smarttelefon eller nettbrett.
  • Oticon Opn er verdens første høreapparat som er forbundet til internett via nettverket If This Then That” (ifttt.com). Brukeren kan tilslutte en rekke hverdagsenheter som dørklokker og alarmsystemer og tilføye flere løsninger i takt med at de kommer på markedet

For mer informasjon, kontakt:
Lars Martin Osen, audiograf, daglig leder i Oticon Norge
Tel 23 25 61 00, e-post ltos@oticon.com

Om Artell Kommunikasjon AS

Artell Kommunikasjon AS
Fayes gate 2 (3 etg.)
3110 Tønsberg

922 24 666http://www.artell.no/

Om Oticon

500 millioner mennesker verden over lider av hørselstap. Gjennomsnittsalderen for personer med hørselstap er 50+, men 8 prosent er under 18 år. Oticon utvikler høreapparater for både barn og voksne, og er egnet til alle typer hørselstap fra milde til kraftige. Oticon et et globalt selskap med hovedkontor i Danmark.  Selskapet er en del av William Demant Holding-konsernet med mer enn 11 000 medarbeidere og en omsetning på over 10 milliarder norske kroner.  Les mer på www.oticon.no

Følg saker fra Artell Kommunikasjon AS

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Artell Kommunikasjon AS på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.