Ny styreleder i Møller Mobility Group og Aars

Harald Møller (60) går av som styreleder i Møller Mobility Group AS og Møller-familiens holdingselskap Aars AS. Øyvind Schage Førde (45) tar over som styreleder i de to selskapene, mens Harald Møller fortsetter som styremedlem og aktiv eier.

Møller-familiens eierskap har siden 2014 vært samlet i holdingselskapet Aars AS. Familiens aktive eiere er alle representert med styreplass i de ulike selskapene som eies av Aars. Nå er det klart for et rollebytte.

-          Jeg har sittet i styrelederstolen på familiens vegne de siste femten årene, så dette er et godt tidspunkt for et skifte. Øyvind har allerede opparbeidet masse styreerfaring, han kjenner våre virksomheter og investeringer godt, og han er klar for å ta en større rolle på vegne av familien. Nå kan han videreutvikle eierrollen på sitt vis, samtidig som flere av oss fra tidligere generasjoner fortsatt vil være aktive og svært engasjerte i mange år, sier Harald Møller.

Rollebyttet innebærer at styreleder og styremedlem bytter plass i to av familieselskapene. Øyvind Schage Førde tar over som styreleder i Aars AS og Møller Mobility Group AS, mens Harald Møller overtar hans plass som styremedlem i disse selskapene.

-          Jeg er stolt over at de øvrige eierne gir meg den tilliten det innebærer å overta som styreleder i to av familiens viktigste selskaper. Under Haralds ledelse har det vært skapt betydelige verdier, og vi har mye å takke ham for, både som styreleder og som person. I mine øyne er dette et ansvars- og rollebytte mer enn noe annet. Eierstrukturen og eierstrategien er uendret, og jeg ser frem til å videreføre familiens eierskap sammen med Harald og de øvrige aktive eierne, sier Øyvind Schage Førde.

Aars er i dag en av Norges største familieeide virksomheter, med røtter tilbake til 1936 da Harald Aars Møller etablerte sin virksomhet. Gjennom de siste femten årene har den samlede virksomheten hatt sterk vekst og verdiutvikling.

-          I 2014 samlet vi arven etter Harald A. Møller i Aars. Øverst på agendaen stod familiesamholdet, samt å legge til rette for at både dagens og kommende generasjoner kan utøve godt, aktivt eierskap, fortsette å skape verdier og videreføre familietradisjonen. Dette har vi lykkes godt med, og det er jeg stolt over. Vi er langsiktige, og vi har et mål om å skape flere arbeidsplasser og større verdier. Det gleder jeg meg til å fortsette med, som aktiv eier, men i en mindre fremtredende rolle, sier Harald Møller.

Møller Mobility Group AS er et familieeid konsern som er engasjert innen import, salg, service og finansiering av Volkswagen, Audi, Seat og Škoda. Møller Mobility Group er det ledende bilkonsernet i Norden og Baltikum og vi har etablert seg som en av de største bilvirksomhetene i Nord-Europa.Selskapet er representert i Norge, Sverige og Baltikum og har i overkant av 4000 medarbeidere.

Møller Mobility Group eies av Aars AS som er et 100% familieeid holdingselskap.

Aars AS er Møller-familiens holdingselskap og familiekontor som ivaretar familiens eierstrategi, kapitalallokering, kapitalforvaltning samt ivareta familien felles aktiviteter. Selskapethar fire forretningsområder, hvorav tre er organisert som egne hovedselskaper med separate styrer med underliggende forretningsområder og datterselskaper. Disse er Møller Mobility Group AS (bilvirksomhet), Møller Eiendom Holding AS (næringseiendoms- og byutvikling) og Katalysator AS (direkteinvesteringer). Det fjerde forretningsområdet, kapitalforvaltning, utøves direkte i Aars.

I tillegg bidrar Aars AS til ulike samfunnsnyttige initiativ primært i Norge. Med utgangspunkt i ny strategi for konsernets samfunnsoppdrag er det etablert en egen selskapsstruktur for denne type prosjekter i 2017 under hovedselskapet Møller Signatur AS.

For mer informasjon se:

www.moller.no

www.aars.no

Følg saker fra Møller Mobility Group

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Møller Mobility Group

Møller Mobility Group utvider sin mobilitetssatsing15.10.2018 12:00Pressemelding

Møller Mobility Group investerer i selskapet Urban Infrastructure Partner (UIP). Investeringen gir Møller Mobility Group større rekkevidde som mobilitetsaktør, samtidig som det bidrar til å videreutvikle vår mobilitetsstrategi. Sammen med Hyre, konsernets bilbaserte mobilitetssatsning, er selskapet nå representert i to ledende miljøer som begge vil være aktive i å forme fremtidens bærekraftige mobilitetsløsninger.