Ny studie: Mediene kunne gravd mer i Eirik Jensen-saken
– Mediene brukte ulike forståelsesrammer for å vinkle sakene, men de fortalte i all hovedsak de samme to motstridende historiene. Eirik Jensen var enten skurk eller misforstått helt, sa juniorforsker Guro Torget da hun presenterte prosjektet på Nordiske Mediedager i Bergen torsdag.
Til å begynne med handlet de fleste sakene om skurken Jensen, men det jevnet seg ut etter hvert som Jensens advokater kom på banen, fant forskerne. I studien konkluderer de med at mediene med fordel kunne brukt ressurser til å følge opp andre spor og grave mer i sakene.
Forskning med praktisk nytteverdi
Studien er finansiert med forskningsmidler fra Rådet for anvendt medieforskning (RAM), som administreres av Medietilsynet.
– Når forskere går inn og ser på hvordan mediene dekker store og viktige saker, kan det bidra til viktig metodeutvikling. Da får forskningsmidlene praktisk og anvendbar verdi, noe som er et viktig mål med denne støtteordningen, sier direktør Mari Velsand i Medietilsynet.
Forskerne Guro Torget og Eli Skogerbø fra Universitetet i Oslo (UiO) har analysert 419 nyhetsartikler hentet fra arrestasjonen av Jensen i 2014 til dommen ble anket i oktober 2017. Hele analysen av mediedekningen av Eirik Jensen-saken blir ferdigstilt før sommeren.
Eirik Jensen nektet all straffeskyld, men ble dømt for grov korrupsjon, medvirkning til hasjimport og våpenlovbrudd i Oslo tingrett 18. september 2017. Dommen er anket, og Jensen er ikke fengslet.
Fortsatt mulig å søke forskningsmidler
Det er fortsatt mulig å søke forskningsmidler til anvendt medieforskning i år: Rundt 500.000 kroner av potten er ennå ikke disponert. Søknadsfristen for disse midlene er 18. mai.
Medieforskere eller mediestudenter kan søke om midler fra støtteordningen. Ordningen har som mål å støtte prosjekter som er praktisk orientert og som kan brukes i mediehverdagen.
Les mer om RAM-ordningen og søk midler til anvendt medieforskning her.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver
Tel:69301230 | 41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom