Ny standard for kvalitet i eldreomsorgen

14.3.2017 16:50 | Standard Norge

14.-16. mars 2017 møtes et tyvetalls eksperter på helse- og omsorgstjenester fra hele Europa i Oslo. Anledningen for møtet er arbeidet med en felles europeisk standard for krav til kvalitet i eldreomsorgen. Når standarden kommer, vil den også bli Norsk Standard.

Hvorfor trenger vi en standard for kvalitet i eldreomsorgen?
I Norge har vi som mål at hver enkelt innbygger skal motta helse- og omsorgstjenester som i størst mulig grad er tilpasset individuelle behov. Med utgangspunkt i det friske i hver enkelt person, er det brukerens funksjon, behov og ressurser som skal stå i sentrum. Standarden som nå utvikles, skal sørge for at enkeltindividet ivaretas.

Helsestasjon for eldre på Grünerløkka
Som en del av det europeiske møtet blir det torsdag 16. mars kl. 1300 et studiebesøk på Helsestasjon for eldre på Grünerløkka, et tilbud der eldre brukerne får praktiske råd og veiledning både når det gjelder egen helse, bosituasjon og praktiske- og teknologiske hjelpemidler. Presse som ønsker å delta her, kan ta kontakt med kommunikasjonssjef Marit Sæter i Standard Norge.

Les mer om helsestasjon for eldre.