Ny spesialbygget idrettsbane på Voldsløkka

Den nye banen er verdens første hvor landhockey og bandy kombineres. Banen ligger som en del av Voldsløkka idrettspark, og er et etterlengtet tilbud for både idrettslag og de som bor i området.

Voldsløkka is- og landhockeybane vil være dekket av kunstis for bandy i ca fem måneder, og resten av året er det kunstgress for landhockeyspillere. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Kultur- og idrettsbygg har ferdigstilt første fase med bygging av idrettsbanen, og Oslos landhockeyspillere har nå begynt å ta den i bruk til trening og kamper. Banen skal være et treningsanlegg for både organisert og uorganisert idrett.

- I tilknytning til idrettsbanen skal det også bygges klubbhus, garderober og tribune som er forventet å stå klart sommeren 2018 sier Eli Grimsby, direktør i Kultur- og idrettsbygg Oslo KF.

Skreddersydd for både vinter og sommer

Voldsløkka is- og landhockeybane vil være dekket av kunstis for bandy i ca fem måneder, og resten av året er det kunstgress for landhockeyspillere. I Oslo har det til nå ikke vært bygget baner spesielt for landhockey. Spillerne har måttet benytte fotballbaner. Banen på Voldsløkka er Norges første bane med kunstgress spesialutformet for landhockey.

Siden dette er første gang en slik kombinasjonsbane er blitt laget, har det vært en spennende prosess med å vurdere ulike løsninger for best mulig baneoppbygging. For få gi banen den nødvendige svikten og mykheten for spilling i sommersesongen, er kjølerørene lagt under en myk pad (elastisk mellomlag). Samtidig måtte oppbyggingen ta hensyn til at vann skulle trenge gjennom slik at man får et godt isdekke til vinteren. Både norske spesialkonsulenter og utenlandske leverandører har blitt benyttet for å komme frem til en løsning som tilfredsstiller begge grener.

Fakta Voldsløkka is- og landhockeybane:

Anleggsmål: landhockeybanen er 55 x 91,4 m pluss sikkerhetssone. Bandybanen er 60 x 100 m pluss sikkerhetssone. Det er også lagt opp til spill på tvers med 2 mindre baner.

Drift: Oslo kommune ved Bymiljøetaten har ansvar for drift på dagtid. Sagene IF har ansvar på kveldstid, helger og ferier.

Miljø: For landhockey er det kun benyttet sand i det korte gresset, slik at det ikke har miljømessige problemer.

Byggherre: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF

Totalentreprenør: Håndverkskompaniet AS

Voldsløkka is- og landhockeybane skal være et treningsanlegg for både organisert og uorganisert idrett. Foto: Kultur- og idrettsbygg Oslo KF