Ny sjef for Reitan Convenience Norge

Kenneth C. Olsen (48) er ny administrerende direktør i Reitan Convenience Norge. Han får ansvaret for 483 butikker som fordeler seg på merkenavnene 7-Eleven, Narvesen, Northland og storsatsningen YX 7-Eleven.

Kenneth C. Olsen er klar som ny administrerende direktør i Reitan Convenience Norge. Olsen er spesielt opptatt av verdibasert ledelse som er en viktig del av suksessoppskriften til Reitangruppen. – Jeg kjente meg med en gang «hjemme»  da jeg begynte i Reitangruppen. Her får hver enkelt medarbeider tillit og mulighet til å påvirke, og det er liten grad av byråkrati. Foto: Karine H. Henriksen/convenience.no
Kenneth C. Olsen er klar som ny administrerende direktør i Reitan Convenience Norge. Olsen er spesielt opptatt av verdibasert ledelse som er en viktig del av suksessoppskriften til Reitangruppen. – Jeg kjente meg med en gang «hjemme» da jeg begynte i Reitangruppen. Her får hver enkelt medarbeider tillit og mulighet til å påvirke, og det er liten grad av byråkrati. Foto: Karine H. Henriksen/convenience.no

- Olsen har gjort en fremragende jobb i Reitangruppen gjennom mange år. Han har vært involvert i mange viktige deler av virksomheten, og kjennetegnes som en hardtarbeidende, dyktig og samlende leder, sier styreleder i Reitan Convenience AS, Johannes Sangnes.

Olsen etterfølger Mariette Kristenson, som vender hjem til Sverige for å overta roret i Reitan Convenience Sverige etter seks år som leder i Norge.Olsen har lang fartstid i bransjen, og har blant annet jobbet i Fina, Hydro og Shell Select. I 2007 fikk han ansvar for hele forhandlernettverket til Shell, og i januar 2014 ble han regionsjef i Reitan Convenience, med ansvar for 7-Eleven-bensinstasjonene. 3. september starter han opp i den nye stillingen som norgessjef for Reitan Convenience.

En av første oppgavene som Olsen står ovenfor er å lede Reitangruppen sin store satsning langs vei.

-YX 7-Eleven skal være etablert med over 100 stasjoner i løpet av 2019, og det er en viktig del av Olsen sine oppgaver å lede dette viktige prosjektet, sier Sangnes.

Kiosk- og bensinmarkedet er i endring, og kundene stiller stadig høyere krav.

-  Jeg ser fram imot å ta fatt på den spennende oppgaven som det er å lede Reitan Convenience Norge. Vi er markedsleder i et marked som er preget av høy konkurranse, og dette innebærer at vi må levere på det kundene ønsker seg. Vi skal fortsette vår satsning på mat, drikke, kaffe og bakeri som er de store vekstområdene, sier Kenneth C.Olsen.

Han legger også til at det skal være mulig å velge sunt, det skal være kvalitet og det skal samtidig være raskt og enkelt for kunden. Den påtroppende lederen fremhever at han er glad for å ha dyktige Kjøpmenn og medarbeidere på laget som sammen skal sørge for at kundene får nettopp dette.

Reitangruppen består av fem selvstendige forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Energi, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.

Reitan Convenience omfatter Narvesen i Norge, Latvia og Litauen; Northland i Norge;YX 7-Eleven i Norge; Pressbyrån i Sverige; 7-Eleven i Norge, Sverige og Danmark; R-kioski i Finland, R-kiosk i Estland; samt Lietuvos Spauda i Litauen. Reitan Convenience har en markedsledende posisjon i alle land de er tilstede.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.

Sterk innsats gir gode resultater for REMA 1000 i 20184.4.2019 08:00:00 CESTPressemelding

- 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan. I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent. - De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan. Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk. - Det forplik