Ny Siva fabrikk skal lage Michelin saus

Hemmeligheten bak en god saus er kraften, et knippe ildsjeler og en splitter ny innovativ fabrikk. Fabrikken har Siva bygget, på Kongsvinger, og 8. mai åpnet den med gode sauser i glasset!

Med varer som ellers ville gått i søpla skal det nå masseproduseres sauseprodukter i verdensklasse, på verdens mest innovative sausefabrikk. Grønnsaker som er for stygge til å havne i norske butikkhyller skal nå sendes til den nye fabrikken på Kongsvinger. Det samme vil skje med beinrester fra høns, storfe, lam og fisk, ifra alle landsdeler.

Høyteknologisk fabrikk
Siva har investert 33 millioner i om- og tilbygg for den nye høyteknologiske fabrikken som Salsus nå skal leie. Her blir restene bearbeidet til sauseprodukter og kraft. Helt uten tilsetningsstoffer. Produktene vil etterhvert finne sin vei til Michelin-restauranter, og til vanlige hjem og kjøkkenbenker rundt omkring i Norge både under merket Jacobs utvalgte og Salsus.

- For snart 20 år siden var det to finner som utviklet en måte å lage kraft. Det en kokk nærmest vil bruke flere dager på, klarte de å gjøre på noen timer. Det er forretningsideen vi bygger på i denne fabrikken og det en stor milepæl å åpne, sier Bela Szabo som er daglig leder i Salsus AS.

Siva bidrar til utvikling av framtidens industri
I 2008 ble regionen, Kongsvinger og spesielt industriområdet på Siva rammet av finanskrisen. I løpet av 2 år måtte flere større bedrifter avvikle eller rasjonalisere sin virksomhet og mange arbeidsplasser forsvant.  Kommunen, Hedmark Kunnskapspark og Siva har siden jobbet for å legge til rette for ny industri. Kunnskapsparken i Hedmark som er en del av Sivas nettverk, har også vært med i prosjektet som den lokale næringsutvikleren. Industriutvikling tar tid, men tålmodig arbeid har resultert i ny aktivitet, og i dag fylles vårt siste bygg på Siva med ny industri.

- Vi har jobbet med prosjektet siden 2014 og har helt fra begynnelsen ment at dette var en riktig investering. Vi er imponert over den jobb Salsus har gjort med bl.a. prosessutvikling, mobilisering av kapital og kunder, sier Kristian Strømmen, fagansvarlig investering Eiendom i Siva.
Siva har gjennom investeringen bidratt med vår industri- og eiendomsutviklingskompetanse. Salsus kunne dermed fokusere sine investeringer i prosess, produktutvikling og markedsføring.

Faktaboks:
*Siva har investert 33 millioner i om- og tilbygg av ny fabrikk som skal produsere kraft og saus
*Den er 4000 kvadratmeter og ligger på Kongsvinger
*Kan produsere 50.000 liter kraft i døgnet
*Kunnskapsparken i Hedmark som er en del av Sivas nettverk, har også vært med i prosjektet som den lokale næringsutvikleren.

Postboks 1253 Torgard

Siva legger til rette for bærekraftig vekst i industri og næringsliv.

Vår virksomhet er tilstede over hele landet, der vi bidrar til arbeidsplasser, verdiskaping og levedyktige lokalsamfunn.

Følg pressemeldinger fra Siva – selskapet for industrivekst

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Siva – selskapet for industrivekst på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Siva – selskapet for industrivekst

Invitasjon til grunnsteinsnedleggelse av byggetrinn fire i Forskningsparken Tromsø - et signalbygg for bærekraft og det grønne skiftet i nord.25.1.2024 15:16:38 CET | Presseinvitasjon

Siva - Selskapet for industrivekst SF inviterer til grunnsteinsnedleggelse av byggetrinn fire Mandag 29. januar 2024 vil statsråd Jan Christian Vestre legge ned grunnstein av fjerde byggetrinn av Forskningsparken Tromsø. I forbindelse med grunnsteinsnedleggelsen rebrandes Siva Tromsø Innovasjonssenter til Forskningsparken Tromsø.