Ny singel fra Travelle

Fredag 4. mai slapp Travelle singelen «Vacation». Låten følger opp suksessen «Wasted On You», og er første av to singler før sommeren. Multitalentet fra Jørpeland skriver, synger og produserer sine egne låter.

Kristoffer "Travelle" Björntvedt begynte å lage musikk da han var 14 år. Nå har 22-åringens unike kombinasjon av elektronisk pop, analoge lyder og eksotiske rytmer gitt han fans over hele verden.

- Jeg begynte å lage musikk i 14 års-alderen. Jeg hadde sittet litt med FL Studio, men da det virkelig startet var når jeg kjøpte mikrofon og fikk mulighet til å ta opp meg selv. Jeg husker ikke hvorfor jeg startet. Jeg syntes nok det var gøy, og det synes jeg fortsatt, forteller Björntvedt.

Han er lidenskapelig opptatt av tekst og innhold, samtidig som produksjon og innpakning blir finjustert til å passe helheten. Han jobber gjerne med andre artister, men har et behov for å være en del av hver enkelt bit av et produkt.

- Når jeg skriver på mine egne låter føler jeg at teksten og beaten jobber veldig bra sammen. Jeg kan skreddersy dem for hverandre, og fremføre dem på den måten jeg synes passer best til uttrykket. Det får hele greia til å føles mye mer ekte for meg, sier han.

"Vacation" handler om å være utbrent, og å forsvinne for en liten stund.

- Jeg skrev "Vacation" en dag jeg følte meg litt sliten og oppgitt. Det var is og snø i gatene, og jeg hadde ikke vintersko så jeg ble klissvåt på vei til studio. Produksjonen gjorde jeg noen dager før, og det føltes riktig, forteller Björntvedt.

Hobbyen ble til karriere i 2016 da han debuterte med singelen "Nobody Else". Låten gikk helt til topps på Spotify’s Viral 50-liste i USA, og har over 2,5 millioner avspillinger i tjenesten. Siden da har han sluppet en rekke singler - inkludert sistesingelen "Wasted On You" med over 3 millioner avspillinger - og spilt på blant annet Den Store Sommerfesten i Stavanger med navn som Justin Bieber og Martin Garrix.

Siden den gang har det skjedd mye i livet til Travelle. Tilværelsen på Jørpeland ble byttet ut med det urbane bylivet i Oslo. Kreativiteten blomstrer, men det er også mye med hjemtraktene han savner.

- Den største forskjellen på livet mitt i Oslo og hjemme er vel at jeg får gjort mye mer her. Jeg er i studio nesten hver dag, og det er utrolig hvor mye mer man får gjort når man har et eget sted kun til "jobb". I tillegg er hele bransjen her, så jeg føler jeg får et mye tettere samarbeid med alle i teamet. Men det er flere personer jeg savner å ha i hverdagen, så jeg "Skyper" ofte med venner hjemmefra på kveldene. Det finnes også nattåpne butikker her, det har vi ikke på Jørpeland. Nattåpne butikker burde alle ha, avslutter han.

Travelle er signert til Universal via det fremadstormende norske label- og managementet Toothfairy, og gis ut av det prestisjetunge labelet Casablanca i Nord-Amerika (Oliver Heldens, Giorgio Moroder etc.).

Foto: Håkon Stubberud
Foto: Håkon Stubberud

Nyhetsbrev fra Universal Music16.11.2018 11:50Pressemelding

God fredag! Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Mark Knopfler ute med nytt album og konserter i Norge Stjernespekket Creed II Soundtrack ute nå https://www.ntbinfo.no/pressemelding/delta-fra-mumford-sons-ute-i-dag?publisherId=6987388&releaseId=17856834 Delta fra Mumford & Sons ute i dag Lido følger opp EPen "I O U 1" med del to - "I O U 2" Kajander slipper debut-EP Jonas Benyoub teamer opp med Yosef (Madcon) Norgesaktuelle Hozier følger opp EPen Nina Cried Power med sin helt nye singel “Movement”. Søndag 25. november spiller Hozier konsert på Sentrum Scene. Canadiske Alessia Cara er ute med den nye låten “Not Today” som blir å finne på hennes kommende album The Pains Of Growing som slippes 30. november. Julia Michaels er ute med låten “In This Place” fra den kommende filmen “Wreck It Ralph 2”, som har Norgespremiere i februar. Lil Wayne har sluppet tre nye låter, inkludert en ny versjon av albumsporet “What About Me" med Post Malone. Juice Wrld har sluppet en video til sin nye

Lido følger opp EPen “I O U 1” med del to - “I O U 2”16.11.2018 11:05Pressemelding

Produsent, låtskriver, sanger og artist Lido, har de siste fem årene satt sitt eget kreative avtrykk på flere musikksjangere. Han har jobbet med tungvektere som Chance The Rapper, Jaden Smith og Halsey, og signerte nylig med Rick Rubin. I sommer slapp han singelen “3 million”, etterfulgt av “Corner Love” med den norske RnB stjernen Unge Ferrari, før han slapp den eksperimentelle EPen “I O U 1”. I dag er Lido klar med oppfølgeren, “I O U 2”. - “I O U er all musikken som opprinnelig var ment å være 'Nothing' - oppfølgeren til 'Everything'. Den første delen (I O U 1) representerer mine samspill og erfaringer etter avslutningen av 'Everything'. Det er sanger om familie og venner. Den andre delen (I O U 2) handler om å finne stemmen min igjen. Både metaforisk og bokstavelig, her hører man min ubehandlede vokal i låtene for første gang på veldig lang tid. I O U 2 består av refleksjoner av opplevelsen rundt 'Everything', hvor jeg står overfor den siste bit av mørke som er igjen etter at støve

Stjernespekket Creed II Soundtrack ute nå16.11.2018 10:59Pressemelding

Storfilmen Creed IIs offisielle soundtrack, Creed II: The Album, er ute i dag via Interscope Records. Albumet er kuratert og produsert i sin helhet av Mike Will Made-It. Creed II følger opp Creed og Rocky-universet, med Michael B. Jordan og Sylvester Stallone i hovedrollene. Filmen har Norgespremiere 7. desember. Albumet har et stjernespekket lag av gjesteartister som blant andre Kendrick Lamar, Pharrell, Bon Iver, Lil Wayne, Nas, J. Cole, og Rae Sremmurd. Mike Will Made-It har samarbeidet med den svenske komponisten Ludwig Göransson og music supervisors Fam Rothstein og Jen Malone. Göransson har tidligere komponert filmmusikk for Creed, Black Panther og Fruitvale Station. Grammyvinnende produsent og låtskriver Mike Will Made-It er kjent for Kendrick Lamars "Humble", Rae Sremmurds "Black Beatles" i tillegg til hits av Beyonce og Miley Cyrus for å nevne noen. Hans eget label Ear Drummer Records huser hitmaskinen Rae Sremmurd. Se albumets tracklist nedenfor, hvorav ti av låtene blir bruk

Mark Knopfler ute med nytt album og konserter i Norge16.11.2018 10:56Pressemelding

Mark Knopfler er i dag ute med det nye albumet Down The Road Wherever. Dette er hans niende studioalbum og inneholder 14 klassiske Knopfler-låter. Om det nye albumet sier han selv; “Down The Road Wherever is a line from 'One Song At A Time.' I remember my pal Chet Atkins once saying that he picked his way out of poverty one song at a time, and it just stuck in my mind. You get to an age where you’ve written quite a few songs. But Down The Road Wherever seems to be appropriate for me just because it's what I've always done. I've always tried to make a record and also to keep my own geography happening in the songs”. Down The Road Wherever er produsert av Knopfler selv sammen med Guy Fletcher og ble spilt inn i British Grove Studios i London. Knopfler legger ut på turné og til sommeren besøker han Ålesund 7. juni, Bergen 8. juni og Oslo 9.juni.

Delta fra Mumford & Sons ute i dag16.11.2018 10:53Pressemelding

Mumford & Sons er i dag ute med det nye albumet Delta. Dette er det fjerde studioalbumet i rekken og følger opp tidligere suksesser som Wilder Mind (2015), Babel (2012) og Sigh No More (2010). Første smakebit ut var fengende "Guiding Light" som har vært listet på P3 i hele høst. Albumet er spilt inn i The Church Studios i London og produsert av Paul Epworth. Mumford & Sons legger ut på verdensturné i forbindelse med det nye albumet og søndag 19. mai besøker de Oslo Spektrum. I morgen kveld kan du se dem på Skavlan på TV2 kl. 22:15.

Kajander slipper debut-EP16.11.2018 10:32Pressemelding

Etter å ha spilt rundt omkring i hele landet i sommer og gitt ut ”Hjem”, er Kajander endelig klar for å slippe sin selvtitulerte debut-EP. De siste årene har vært hektiske for Lofotværingen Kajander, som har turnért rundt hele landet med bandet sitt, samtidig som han har jobbet med å ferdigstille sin debut-EP. Det har vært sessions både i Norge og i Sverige, og nå er 5 spor ute der du finner musikk. HØR HELE EPen HER Tracklist – «Kajander» Du veit æ ikkje vil Under vannet Hjem Ingen kjenn mæ som du Sola skinn Blant låtene som kommer på EP´en, er den ærlige “Ingen kjenn mæ som du”: - “Dette er en veldig ærlig låt for meg og beskriver en situasjon i mitt eget liv, slik det er med alle låtene jeg skriver. Det jeg vil formidle med denne låten er tanken om å åpne seg for hverandre, særlig hvis man skal være i en nær relasjon. Jeg mener det er viktig å tørre dele sine indre hemmeligheter, fantasier og tanker uten en frykt for at du skremmer den andre, eller at du ikke blir akseptert. Vi alle