Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal

Den nye singelen til Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal er en Tom Waits-cover som er godkjent av Waits selv! Foto: Brødrene Iversens Orkester

Våren 2019 fyller Brødrene Iversens Orkester ti år, og dette feires med nytt album, video og ikke minst singel som er ute i dag.

Brødrene Iversens Orkester slipper i 2019 nytt album, fem år etter debuten og ti år etter oppstarten. Denne gangen tar de med seg kjente og kjære gjester som ofte entrer scenen når de de spiller hver torsdag i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum.

Første singel fra albumet er «Her i gaten vår» med Bergens stolthet og fast gjest med brødrene; her er nemlig Helge Jordal hedersgjest og frontfigur.

Helge har oversatt Tom Waits' «In the Neighbourhood» til norsk. Denne låten har på et vis blitt varemerket til Hollendergatens musikkscene. Opprinnelig gjorde Jordal sangen i forbindelse med en julekonsert for Frelsesarmeens rusomsorg, men den har i fortsettelsen blitt et glansnummer sammen med Brødrene Iversen i Hollendergaten.

Ekstra stas er det at Waits selv har godkjent oversettelsen. Hør «Her i gaten vår» her!

Gaten er også åsted for Helge og brødrenes nydelige musikkvideo til «Her i gaten vår». Låten og videoen har blitt en hyllest til Bergens gater og byens mangfold, noe man aldri opplever på sterile kjøpesentre. Veldig kjekt er det også at byens kjære ordfører Marthe Mjøs Persen deltar i den nye musikkvideoen sammen med Brødrene, Jordal og andre av byens befolkning. Her vises en sprell levende gate i Bergen sentrum.

Brødrene Iversens Orkester består av vokalist Dagfinn Iversen, gitarist Bjarte Aasmul, keyboardist Christian Øveraas, trommis Helge Fredheim og bassist Geir Rognø. De har base i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum, der de opptrer hver torsdag.

Artwork for «Her i gaten vår»

IAMSVEN, Martine Johanne & Lavré slipper samisk sommerhit5.7.2019 10:17:08 CESTPressemelding

«Geasseijat» er en feel good samisk/norsk poplåt om de nord-norske somerne som frembringer glede og kjærlighet. – Kom ta meg i handa, la oss danse med midnattsola. Øyan våres møtes, vi kjenne gnisten. Alt e bedre når vi e i lag. Slik åpner denne sprudlende og gode sommerlåta «Geasseijat», som er ute i dag på Grappa Musikkforlag i samarbeid med NRK Aktivum. Låtskriverne bak singelen er debutantene Lávre og Martine Johanne, som har fått med seg IAMSVEN på produsentsiden. Hør «Geasseijat» her! Låttittelen betyr «Sommernetter», og handler om å sammen legge alle bekymringer til side og nyte den nord-norske sommeren, mens man skaper nye minner og danser i midnattsolens glans. Dette er en del av musikkprosjektet NRK URBI, hvis mål er å rette søkelyset mot unge samiske artister. «Geasseijat» er noe av det første NRK gjør under URBI, og målet er at URBI skal bli et merkenavn for alt NRK gjør som omhandler unge samiske artister og deres musikk. På samisk betyr «urbi» noe som spirer og gror/knopp

Kan en anti-vinterlåt bli en sommerhit?5.7.2019 10:00:34 CESTPressemelding

Det er spørsmålet Lydia Gieselmann stiller med «Alle elsker vinteren», som er ute nå! – Kanskje vi kan sette ekstra pris på sommeren når vi blir minnet på at alt som ikke er rundt oss på vinteren, sier Gieselmann. Dette var en del av utgangspunktet da hun med NRK Newton bestemte seg for å prøve å lage en hitlåt. Hvordan landet de på tematikken? Jo, fordi Gieselmann i følge seg selv er en frossenpinn - og selv om alle elsker snøen og kulda, fryser og koser hun seg mest på sommeren. – Siden alle lager sommerlåt, så ble dette en vinterlåt! Hør «Alle elsker vinteren» her! Bak «Alle elsker vinteren» finner man også navn som Staysman, Jesper Borgen, og Rune Nilson, samt tre studenter fra Trøndertun Folkehøyskole: Jenny Myrland Johansen, Marius André Mathiesen, og Ole Jesper Thoresen. Sammen har de skapt det som er en svingende og engasjerende hit, til syvende og sist kanskje uavhengig av årstidene. – Norge er kanskje ikke et sydenparadis, men heller lys hele natta enn sørpe utover hele gange

Geir Otnæs ute med trekkspill-hyllest til Geirr Lystrup21.6.2019 13:37:51 CESTPressemelding

Etter å ha medvirket på rundt 70 album kommer den allsidige trekkspilleren Geir Otnæs nå ut med sitt første soloalbum «Lystrup på trekkspill», som er dedikert til melodier skrevet av Geirr Lystrup. I forbindelse med plateslippet spiller Geir Otnæs konsert på Hamar kulturhus 24. juni, der Geirr Lystrup vil åpne med et par låter. Hør Geir Otnæs - "Lystrup på trekkspill" her! Geirr Lystrup er hovedsakelig kjent som en en av Norges kjæreste visesangere, og han og Otnæs har spilt sammen i 30 år. Lystrup er mest kjent for tekstene sine, men han har skrevet det aller meste av musikken selv. Otnæs gjør med denne plata en innsats for å få disse melodiene frem i lyset. Geir Otnæs har spilt trekkspill fra han var 8 år gammel, og siden den gang har han vært en aktiv trekkspiller og vokalist. I løpet av et langt liv som trekkspiller har han turnert i det meste av Norges land, og i Danmark, Sverige, Tyskland, Østerrike, Italia, Grønland, Island, Færøyene, og Lousiana, USA. Geir Otnæs har plukket ut

Mari Midtli er ute med soloalbum21.6.2019 11:02:22 CESTPressemelding

Mari Midtli reknas i ein alder av 22 år som ein av dei fremste utøvarane av vokal folkemusikk i Noreg. Hennar framifrå formidling og nærvere framkallar fort frysningar og har gjort sitt til at ho har vunne Landskappleiken (vokal klasse B) to gonger og hausta ei rekkje prisar. No kjem hennar første soloplate på Heilo. ”Dalen” består av Mari Midtlis favorittsongar frå nære kjelder i Gudbrandsdalen. Hør Mari Midtli "Dalen" her! Plata lanserast på heimebane med konsert heime på Låven på Sel 22. juni, og med ein eigen konsert under Landskappleiken i Vågå, 28 juni. ! Vokalmusikken i Gudbrandsdalen har vore ein gøymd skatt i mange år. Nesten ingen har brukt den. Mari har derfor dei siste åra jobba med å finne fram gamalt vokalmateriale, og har etter kvart opparbeidd seg eit breitt repertoar. Ho har gått i lære hjå Camilla Granlien, ein av dei få andre vokalutøvarane som utøver tradisjonen frå Gudbrandsdalen, og hatt mange møter med den store kjelda Jarnfrid Kjøk. ”Dalen” består av repertoar s

ORBO er tilbake med «Fine»21.6.2019 10:03:11 CESTPressemelding

Fem år etter forrige album, Safe & Sound, er ORBO tilbake med ny singel i dag på Grappa Musikkforlag. Med «Fine» girer tidligere Spellemann-vinner ORBO seg opp til hans kommende tredje soloalbum etter en lang karriere med ORBO & The Longshots. Dette er en låt som omtrent kunne vært hentet direkte fra TV-serien True Detective, og teksten alene kommer til å gi deg frysninger nedover ryggen. De universelle spørsmålene om liv og død hagler ut til lyd av tunge akustiske gitarer og skarptrommer verdig en hærfører. «Fine» ble skrevet etter en samtale om nettopp liv og død med Sir David Attenborough, og hvis du noensinne har lurt på hvordan din siste time vil bli ligger kanskje svaret her. Hør den her! – Jeg har alltid vært en stor fan av T-Bone Burnett og Buddy Miller, og sangen er inspirert av americana-sjangeren og teksten er universell, forteller Ole Reinert Berg-Olsen om «Fine». – Napoleon Bonaparte lurte alltid på hvordan han skulle dø, og er vel ett av de beste eksemplene vi har på hvor

Anne Marie Kvien slipper ny singel21.6.2019 09:40:32 CESTPressemelding

I dag er Anne Marie Kvien sin nye sang «Fredssong» ute på Grappa Musikkforlag! På denne singelen har Kvien oversatt den svenske sangen «Fredspsalm» av Ragnwei Axellie til norsk, som blir sunget mye rundt omkring i verden. Dette er en vakker tekst som handler om nettopp fred, som hun har tonesatt på sitt eget vis. Anne Marie Kvien er en norsk viseartist, komponist og tekstforfatter, som albumdebuterte i 1998 med Livsglede og har siden da sluppet ytterligere seks album. I musikken sin synger hun om både naturen, livet og kjærligheten, men hun har også mye åndelighet i sangene sine. Hør «Fredssong» her!