Ny singel fra Anders Jektvik

"Pubtrubaduren" Anders Jektvik har blitt kalt et av landets største musikalske talenter av selveste Jan Eggum, og det er på ingen måte uten grunn. Med album som "Sei det igjæn" og "No som ailt er bra" har han befestet sin posisjon som nettopp én av Norges aller fineste låtskrivere, også utenfor Midt-Norge.

Det er også noe han fortsetter å bevise nå, ettersom Anders i dag følger opp hans seneste singel "Svale" med den neste i rekka; "I trailt'n". Den kan du høre her!

– Jeg fikk ideen til denne sangen da jeg leste en reportasje der studier viser at man er lykkeligst i de trivielle hverdagsrutinene. Altså i tralten. Jeg ble litt ulykkelig av å lese dette, forteller Anders om bakgrunnen for "I trailt'n".

Ketil Bjørnstad feirer 50 år som musiker og artist i 20198.1.2019 13:27Pressemelding

Den 10. januar 1969 debuterte den seksten år gamle Ketil Bjørnstad som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula. Den meritterte forfatteren og musikeren feirer med andre ord 50 år som musiker og artist i 2019, hvilket selvsagt både må og skal markeres. Grappa Musikkforlag planlegger flere storstilte musikkutgivelser som byr på de beste innspillingene, spennende og uutgitt bonusmateriale, ferske liner notes og praktfulle innpakninger. I august kulmineres alt med en ny boks og en stor jubileumskonsert i Operaen. Allerede 11. januar markeres det store Bjørnstad-året med en ny-utgivelse av «Rainbow Sessions», som tidligere kun er utgitt i et begrenset opplag i 2006. Dette er Ketil Bjørnstads hyllest til det verdenskjente studioet og Steinway-flygelet. Da studioeier og lyd-guru Jan Erik Kongshaug i 2004 skulle flytte studioet fra Christies gate til Sandakerveien, kom ideen om å være den siste til å spille inn i det gamle studioet, og den første til å spille inn i det nye. Det ble plan

Kom i julestemning med Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin14.12.2018 10:50Pressemelding

Tre av Nordens mest markante folkemusikk-artister har slått seg sammen for å lage julemusikk. I dag, bare ti dager før juleaften, slipper Sigrid Moldestad & Hazelius Hedin sin nye julesingel «Nu är det jul, nu vil vi hem»! Sigrid Moldestad turnerer i disse dager med den svenske duoen Esbjörn Hazelius ( vokal, cittern/gitar) og Johan Hedin (nyckelharpa/vokal). Duoen er blant Sveriges mest elskede tradisjonsmusikere og har blant annet spilt med Thomas Ledin, Sofia Karlsson, Ale Möller og i den svenske julesuksessen «Jul i Folkton». Etter at Moldestad inviterte duoen med seg på sin årlige juleturne, «Vintersong», ble resultatet flere nye felles sanger - blant annet denne kjærlighetsduetten, spilt inn framfor tre mikrofoner live i studio i Stockholm i høst. «Nu är det jul, nu vil vi hem» er skrevet av Sigrid Moldestad med felles tekstbearbeiding til svensk med Esbjörn Hazelius. – Jeg tenker at desember, på mange måter, er måneden for lengsel og erkjennelse. En vil hjem, en vil finne ro, og

Hyller Hans Børli med «Bønn for drømmen»7.12.2018 12:06Pressemelding

Dagen før det som ville vært 100-årsdagen til den folkekjære dikteren Hans Børli, slippes albumet «Bønn for drømmen» på Grappa Musikkforlag i dag! For et par år siden gikk mezzosopranen Marianne Bye Granheim og sopranen Maren Myrvold til Sigmund Groven med dikt av Hans Børli som de ønsket at han skulle tonesette. Dette var med tanke på framføring i sammenheng med 100-årsjubileet for dikteren i år. I første omgang ble resultatet bestillingsverket «Bønn for drømmen»; en sangsyklus som de urframførte ved det årlige arrangementet «Junikveld i Børli» 4. juni i fjor. Nå er det endelig sluppet som et album. Hør «Bønn for drømmen» her! «Bønn for drømmen» inneholder 12 sanger med tekster av Hans Børli og musikk av Sigmund Groven, og i tillegg til komponisten selv på munnspill har de to sangerne med seg Aage Kvalbein på cello og Ivar Anton Waagaard på piano. Her er det både tidlige dikt med rim og rytme som innbyr til viseformatet, samt senere dikt i fri form som er gjennomkomponerte i en mer mo

Frida Ånnevik covrer Joni Mitchell på norsk7.12.2018 09:34Pressemelding

For de som kjenner Frida Ånnevik, og har sett henne stå på scena, burde det ikke komme som noe sjokk at hun elsker Joni Mitchell. Nå har hun oversatt én av sine absolutte favorittsanger til morsmålet, og i Fridas hender har Mitchells «River» blitt til «Elv». – Denne gjendiktninga starta jeg på for lenge sida. Orda har kommet snikende, motvillig, noen måtte synges fast i melodien. Andre fant plassen sin helt sjøl. Og jeg har tenkt: kan jeg gjøre dette, det er jo tross alt Joni? Men så er den blitt litt min, sier Frida. HØR «ELV» HER! Hun tok derfor med seg Andreas Stensland Løwe, Haldor Røyne og Jo Berger Myhre inn i studioet til Øyvind Røsrud for å spille den inn. Mellom kaffe og spilling fant de fram til den klangen "Elv" nå har fått, og tross fliring og trivelig studiotid tror Frida at de fant fram til melankolien, nerven og den usigelige tristheten i låta. – For alt det ligger innbakt i den. Nå har «River» blitt til «Elv», og «jeg ønsker meg ei elv av is hvor jeg kan skyve fra».

Julesingel fra Silje Grini30.11.2018 09:18Pressemelding

På dørterskelen til desember slipper Silje Grini sin versjon av juleklassikeren «Please Come Home For Christmas» fra 1960, på Grappa Musikkforlag i dag! Hør «Please Come Home For Christmas» her! Grini, som stammer fra Gran på Hadeland, har vært aktiv sangerinne hele livet, og hadde sin første radio-opptreden allerede som fireåring. I 2011 deltok hun i Idol og gikk videre helt til direktesendt semifinale. Hun er dessuten solist i gospelkoret Kordial og har deltatt i flere lokale musikal-oppsetninger, som «A Christmas Carol», «Jesus Christ Superstar» og «Spelemann på taket». På innspillingen til «Please Come Home For Christmas», har Silje - i tillegg til Kordial - med seg Hadelandslaget. Sammen har de skapt en kraftpakke av en julelåt!

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger slipper julelåt23.11.2018 12:29Pressemelding

Sigvart Dagsland og Karoline Krüger spilte på sin juleturné i fjor en norsk versjon av den opprinnelig ukrainsk-amerikanske julesangen «Carol of the Bells». Denne sangen slipper de i dag på Grappa Musikkforlag. Hør «Klokkenes Klang» her! Det svingte så bra at de like godt spilte inn en singleversjon sammen med sitt band, bestående av Hans Marius Andersen (trompet), Mari Sandvær Kreken (kor), Iver Olav Erstad (orgel og piano), Kristian Kvalvaag (gitarer, bells og vokal), Jan Inge Nisen (trommer og perkusjon) og Lars Christian Folkvord (bass og vokal). «Klokkenes Klang» er gjendiktet til norsk av Mike McGurk og Sigvart Dagsland.