Ny rekord for TV 2 Nyhetskanalen

TV 2 Nyhetskanalen fikk sin sterkeste måned noensinne i mai, og ble Norges fjerde største TV-kanal.

TV 2 Nyhetskanalen fikk en andel på hele 5,2 prosent, og var dermed større en TV3. Den forrige rekorden er fra juli i fjor da TV 2 Nyhetskanalen fikk en andel på 4,1 prosent blant alle TV-seerne.

- Dette er fantastiske tall for TV 2 Nyhetskanalen. Ikke bare setter den andelsrekord - i tillegg er det rekord i daglig seertid gjennom en måned. At seerne bruker hele 49 minutter på Nyhetskanalen daglig er formidabelt. Som kommersiell allmennkringkaster ønsker vi å være et godt alternativ til NRK. Seerne responderer altså godt på dette, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

Hovedkanalen TV 2 økte også i mai og fikk en andel på 20,9 prosent blant alle TV-seerne som er en oppgang på 3,3 prosentpoeng. I den kommersielle målgruppen 20-49 år fikk TV 2 en andel på 20,2 prosent som er en oppgang på 1,8 prosentpoeng.

- Veksten til hovedkanalen er sterk, men den påvirkes selvsagt av NRK-streiken, sier Trygve Rønningen.

TV-andelene i mai:

Aldersgruppen 10-79 år

TV 2: 20,9% (+3,3pp)

TV 2 Nyhetskanalen: 5,2% (+2,3pp)

TV 2 Zebra: 1,5% (-0,6pp)

TV 2 Livsstil: 1,0% (-0,4pp)

TV 2 Humor: 0,6% (-0,3pp)

TV 2 Sportskanalen: 0,8% (+0,2pp)

TV 2 Sport Premium1: 0,4% (-0,5pp)

TV 2 reklame-TV: 30,3% (+4pp)

Den kommersielle målgruppen 20-49 år:

TV 2: 20,2% (+1,8pp)

TV 2 Nyhetskanalen: 3,5% (+1,4pp)

TV 2 Zebra: 1,9% (-0,6pp)

TV 2 Livsstil: 1,5% (-0,7pp)

TV 2 Humor: 1,2% (-0,8pp)

TV 2 Sportskanalen: 0,9% (+0,4pp)

TV 2 Sport Premium1: 0,6% (-0,9pp)

TV 2 reklame-TV: 29,8% (+0,5pp)

Kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2. Foto: Eivind Senneset, TV 2.