Hotel Continental

Ny rekord for Continental

2016 var et historisk godt år for Hotel Continental-konsernet. Markant omsetningsvekst gjør at konsernet slår den tidligere bestenoteringen fra 2015, og leverer sitt beste resultat noen sinne.

Ny rekord: Eier og konsernsjef i Continentalkonsernet Elisabeth C. Brochmann. Foto: Aftenposten

Konsernet økte inntektene og forbedret driftsresultatet i 2016. Omsetningen økte med 7% til 268 millioner kroner i 2016, mot 251 millioner i 2015. Det rekordhøye driftsresultatet endte på 47 millioner, en vekst på 35%. Rekordåret skyldes i stor grad økte driftsinntekter for Hotel Continental, som hadde en omsetningsvekst på 10 %.

- 2016 ble et fantastisk år for konsernet. Vi leverer vårt beste resultat noen sinne. Jeg vil rette en stor takk til fantastiske medarbeidere som er med på å gjøre dette resultatet mulig. Hos oss har vi lange tradisjoner for en sterk servicekultur som er avgjørende for flotte gjesteopplevelser og sterke resultater, sier Elisabeth Brochmann, konsernsjef i Continentalselskapene.

Lønnsomme investeringer

I løpet av de siste ti årene har konsernselskapet Continental Tobakk investert 500 millioner kroner i en omfattende rehabilitering av luksushotellet og Theatercaféen. I tillegg til positiv bunnlinje for Hotel Continental, kan konsernet vise til 4% vekst i driftsinntekter for Theatercaféen. Ledelsen er meget fornøyd med at Theatercaféen klarer å øke omsetningen i et restaurantmarked med stadig tøffere konkurranse.

- Vi er veldig fornøyd med utviklingen. Resultatet av renoveringene bekrefter at de langsiktige grepene vi tok var riktige, forteller økonomisjef i Continental-konsernet Thomas Brager Olsen.

Konsernet fortsetter oppgraderingen av det som er det eneste norske hotellet blant «The Leading Hotels of the World». Målsettingen er at de siste 60 hotellrommene samt en 250 kvadratmeter stor suite skal stå klar høsten 2018.

Solid drift

Elisabeth Brochmann peker på at selskapet er meget solid. Det har gitt handlingsrom for investeringer som styrker driften i selskapet. I regnskapet for 2016 hadde konsernet EBITDA på 97 millioner kroner og en EBITDA-margin på 36%. Samtidig som utviklingen i kontantstrøm er positiv, er gjelden redusert med nær 100 millioner over de to siste årene.

– Dette viser at et enkeltstående hotell utenfor kjedene også kan levere sterke resultater. Vi er rigget for fortsatt vekst, og ser lyst på fremtiden, sier Brochmann.

Får flotte tilbakemeldinger

Continental-konsernet kan glede seg over mer enn gode tall. I 2016 kåret hotellsøkemotoren Trivago Hotel Continental til Norges beste hotell. I tillegg er hotellet nå ranket som nummer én blant Oslo sine hoteller på reisenettstedet Tripadvisor.

Også Theatercaféen får god respons.

– Vi får også mange gode tilbakemeldinger fra Theatercaféens kunder. Nå sist med å bli inkludert i White Guide Nordic tidligere denne uken. Her er vi i godt selskap med Nordens beste restauranter. Denne anerkjennelsen er vi stolte av, sier Brochmann.

Elisabeth C. Brochmann
Konsernsjef og eier
E: ecb@hotelcontinental.no

Bilder

Om Hotel Continental

Hotel Continental
Stortingsgaten 24/26

Gjennom fire generasjoner har én og samme familie bygd opp og utviklet Hotel Continental til den virksomheten det er i dag; et av Norges flotteste femstjerners hotell og medlem i The Leading Hotels of the World.

I tillegg til hotellets 155 rom og suiter, kan huset tilby fire restauranter og barer med mat og drikke i verdensklasse samt flere møte- og selskapslokaler. Besøkende fra hele verden og stamgjester fra hovedstaden skaper en livlig og internasjonal stemning. Vår unike kunstsamling, historie og atmosfære bidrar til at oppholdet på Hotel Continental blir en femstjerners opplevelse. Hotel Continental er et naturlig valg når man trenger overnatting i Oslo sentrum. Store og små virksomheter legger sine konferanser og møter til hotellet, og mange privatpersoner feirer sine merkedager hos oss.

Vi vil til enhver tid yte femstjerners service for å være det beste luksushotellet i Oslo.

Følg saker fra Hotel Continental

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Hotel Continental på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.