Ny redningsskøyte kombinerer fart og slepekraft

Redningsselskapets nye ultramoderne redningsskøyte «Idar Ulstein» vil sørge for at hjelpen når raskt frem på værharde Vestlandet. I dag ble den døpt i Ulsteinvik.

HØYTIDELIG DÅP: Redningsselskapets nyeste og mest moderne redningsskøyte RS «Idar Ulstein» ble høytidelig døpt i Ulsteinvik i dag av gudmor Gunvor Ulstein.

RS «Idar Ulstein» er første skøyte i den helt nye Ulstein-klassen, oppkalt etter Ulstein Groups mangeårige konsernsjef. RS «Idar Ulstein» ble døpt av gudmor Gunvor Ulstein i Ulsteinvik i torsdag kveld. Det var en rørt gudmor som ønsket båt og mannskap lykke til i sin ansvarsfulle gjerning.

Skøyta er 22 meter lang, og har en toppfart på nær 40 knop. Ved hjelp av to kraftige motorer og vannjet kombinerer den høy fart med stor slepekraft. RS «Idar Ulstein» er utstyrt med det siste innen moderne hjelpemidler for å kunne takle krevende redningsoppdrag i dårlig vær.

– Moderne redningsskøyter må komme hurtig frem til havaristen. Med RS «Idar Ulstein» har vi bygget en hurtiggående skøyte som har størrelsen som skal til for å takle værutsatte kyststrekninger, sier Nicolai Jarlsby, president i Redningsselskapet.

Kostet 38 millioner
Redningsskøyta bemannes av et mannskap bestående av skipper, styrmann og maskinist. Den vil primært betjenekyst-, fiske- og fritidsfartøy i tillegg til å kunne yte akutt livreddende innsats.Fartøyet er konstruert for å utføre operasjoner som sleping,berging, dykkeroppdrag, brann, ambulanse og syketransport. Skøyta er utstyrt med det nyeste innen radarteknologi og har i tillegg et avansert varmesøkende kamera. Dette gjør RS «Idar Ulstein» til et komplett redningsfartøy.

Ulstein Group i Ulsteinvik har finansiert brorparten av skøytas totale kostnad på 38 millioner kroner. Skøyta skal stasjoneres i Fosnavåg og vil erstatte RS «Emmy Dyvi» som i dag har base samme sted.

– Gaven er til minne om Idar Ulstein, mangeårig konsernsjef og styreleder, som gikk bort i 2012. Idar Ulstein var en stor tilhenger av Redningsselskapet og med denne donasjonen ønsker vi å hedre hans liv og innsats for den maritime næringen. Samtidig vil den være et viktig bidrag for å redde liv og berge verdier i norske farvann, sier Tore Ulstein, styreleder i Ulstein Group.

RS «Idar Ulstein» er bygget av Swede Ship Marine i Djupvik nord for Gøteborg. Redningsselskapet har opsjon på bygging av tre nye skøyter i Ulstein-klassen.

–Vi har fortsatt eldre skøyter enkelte steder langs kysten. Vi håper å finne donatorer som kan hjelpe oss å finansiere flere Ulstein-skøyter, sier Nicolai Jarlsby.

FAKTA - RS 158 «Idar Ulstein»

• Klasse: Ulstein
  • Hoveddimensjoner:
    • Skroglengde: 22 meter
    • Største bredde: 6,26 meter
    • Dypgang: 1,2 meter
    • Framdrift: Rolls-Royce Vannjet
    • Motorer: To MTU, hver på på 1660 hk
    • Slepekraft: 12 tonn (bollard pull)
    • Toppfart: 38 knop
    • Byggemateriale: Aluminium
    • Arbeidsdekk med slepevinsj
    • Brannkapasitet på 4 000 liter i minuttet

Gunvor Ulstein, CEO Ulstein Group
Tlf: 7000 8000 Mail: gunvor.ulstein@ulstein.com

Lene Trude Solheim, PR manager Ulstein Group,
Tlf: 900 38 658 Mail: lene.solheim@ulstein.com

FORNØYDE: Det ble en flott seremoni da redningsskøyta «Idar Ulstein» ble døpt torsdag kveld i Ulsteinvik. F.V styreleder i Ulstein Group, Tore Ulstein, skipsfører KNut Hveding og gudmor og konsernsjef Gunvor Ulstein.
GUDMOR: Gunvor Ulstein døpte skøyta RS «Idar Ulstein», som er oppkalt etter hennes far.
FART OG SLEPEKRAFT: Med RS «Idar Ulstein» skal hjelpen nå frem i tide. Med 12 tonns slepekraft kan den også taue store ferjer.
NYTT FLAGGSKIP: RS «Idar Ulstein» er Redningsselskapets mest moderne skøyte.

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon. Våre 50 redningsskøyter dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har våre redningsmenn og -kvinner reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis. I tillegg har Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30 000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no