Ny redaktør i Lofot-Tidende

Styret i Lofot-Tidende har ansatt Erik Magnus Samland (41) som ny ansvarlig redaktør og daglig leder.

Samland er fra Leknes og har lang fartstid fra pressen. De to siste årene har han jobbet som informasjonssjef hjemme i Vestvågøy kommune. Før det jobbet han i VG og E24 som frontsjef og nyhetssjef i mer enn ti år, fra 2005 til 2016.

- Med Erik Magnus får vi en leder med tung erfaring fra bransjen. Han har jobbet både i riksmedia og region- og lokalavis. At han er fra Lofoten og kjenner regionen godt, er også et stort fortrinn, sier styreleder Marit Skog i Lofot-Tidende.

I tillegg til sine ti år i VG har Samland jobbet som journalist i Nordlys i fire år. Før det var han reporter i Nordlandsposten i Bodø, hvor han gikk på journalistutdanningen ved årtusenskiftet.

For to år siden kom han hjem til Vestvågøy, hvor han bor med sin samboer og deres to barn.

- Jeg ser veldig fram til å gjøre comeback i pressen, og det er ekstra gøy at det skjer på hjemmebane. Det skjer veldig mye spennende i Vest-Lofoten for tiden som jeg ser fram til å formidle sammen med mine nye kolleger i Lofot-Tidende. Lokaljournalistikk er veldig viktig for lokaldemokratiet og vi skal stille de gode spørsmålene leserne våre fortjener svar på. Vi skal skape debatt, være kritiske der det er nødvendig og hylle heltene i regionen vår, sier Samland.

Lofot-Tidende har det siste året hatt en positiv utvikling med økning i antall abonnenter, i et mediemarked preget av tøff konkurranse. Veksten er et resultat av at flere blir digitale abonnenter.

- Lofot-Tidende er og skal være en viktig lokalavis for regionen og for Amedia. Vi er trygg på at Erik Magnus er rett mann til å utvikle Lofot-Tidende videre, til beste for leserne og regionen, sier Marit Skog.

Samland tar over for Karin Pettersson Skarby, som har hatt jobben som sjefredaktør siden september 2015.

- Vi er svært glade for at Karin blir med videre i Lofot-Tidende som journalist. Det bidrar til viktig kontinuitet for avisa, sier styreleder Marit Skog.

- Dette er en virkelig god løsning for alle. Jeg syns det er viktig at det kommer inn en leder som kan se på oss med friske øyne, og utvikle oss for fremtiden. Vi er heldige som får med oss Erik Magnus på laget. Han kjenner regionen godt og kommer med en kompetanse og erfaring jeg tror vil være viktig for oss. Jeg vil også få brukt hodet mitt mer til å skrive, noe jeg virkelig gleder meg til, sier Skarby.

Den nye ansvarlige redaktøren og daglige lederen tiltrer 1. september.

Marit Skog, tlf 958 22 110

Erik Magnus Samland, tlf 416 85 735