Ny rapport viser norske investeringer i atomvåpen

Når rapporten Don't Bank on the Bomb lanseres i dag, er det med klare anbefalinger til det norske Oljefondet, DnB og KLP.
Arkivbilde fra ICAN. Foto: Tim Wright/ICAN.

Færre selskaper investerer nå i atomvåpenproduksjon. Likevel har de totale summene som blir investert i atomvåpenprodusenter økt massivt. Det er konklusjonen i rapporten Don’t Bank on the Bomb somPAX og Fredsprisvinner ICAN står bak.

Rapporten viser at:

• Siden FN vedtok et forbud mot atomvåpen i juli 2017 har 30 investorer solgt seg ut av atomvåpen-produksjon. Det er en reduksjon på 10% i antall investorer i atomvåpenproduksjon.
  • De gjenværende investorene gjorde imidlertid tilgjengelig hele USD 525 milliarder i 2017 for selskaper som produserer atomvåpen, en økning på USD 81 milliarder siden 2016.
  • 20 produsenter og deres investorer framheves i rapporten som særlig godt plassert for å profitere på det nye atomvåpenkappløpet og den økende trusselen som praksisen med kjernefysisk avskrekking utgjør.
  • 329 banker, forsikringsselskap, pensjonsfond og kapitalforvaltere fra 24 land investerer betydelige beløp i atomvåpen.

Hvis du lurer på hvem som tjener på truslene fra Trump og Putin så gir denne rapporten deg svar, sier Henriette Westhrin, generalsekretær i Norsk Folkehjelp, som sitter i ICANs styre sammen med PAX.

– Dette er selskaper som prøver å tjene penger på våpen som utgjør en enorm trussel for oss alle, sier Westhrin.

Fortsatt en jobb å gjøre for norske finansinstitusjoner

• Statens pensjonsfond Norge og Storebrand trekkes fram i rapportens «Hall of Fame», over selskaper som ekskluderer samtlige atomvåpenprodusenter.
  • Statens pensjonsfond Utland (Oljefondet) berømmes også for å ha utelukket en lang rekke atomvåpenprodusenter, hvorav fire nye så sent som i januar i år. Don’t Bank on the Bomb refser imidlertid Oljefondet for fortsatt å ha store investeringer i Larsen & Toubro og Thales. Larsen & Toubro utvikler et oppskytingssystem for det indiske atomvåpenarsenalet, mens Thales er involvert i Frankrikes modernisering av atomvåpen.
  • Også DNB og KLP har innført en god policy i forhold til investering i atomvåpen, men har fortsatt kunders penger investert i atomvåpenproduksjon.
  • Don’t Bank on the Bomb anbefaler Oljefondet, DNB og KLP å selge seg ut av de siste selskapene i sin portfolio som er knyttet til produksjon av atomvåpen – slik at de kan flyttes til rapportens Hall of Fame neste år.

– I Norge har vi sett en positiv og helt nødvendig utvikling, men DnB, KLP og Oljefondet har fortsatt en jobb å gjøre for å bli fullstendig atomvåpen-frie. Den jobben håper vi de tar på alvor. Ingen bør ha sparepenger plassert i et masseødeleggelsesvåpen, sier Westhrin.

Eskalerende kappløp

De siste ukene har vist en eskalering i atomvåpenkappløpet mellom USA og Russland, og uansvarlige uttalelser og trusler fra Vladimir Putin og Donald Trump.

– Det er en svært urovekkende utvikling, og så lenge Norge gjemmer seg under atomvåpenparaplyen ved å tillate at andre skal benytte atomvåpen på våre vegne, er også vi medskyldige i kappløpet. Her har staten Norge mye å lære av de norske finansinstitusjonene, som i større grad enn våre politikere ser ut til å ha forstått alvoret, sier Westhrin.

Som sentral internasjonal aktør innen humanitær nedrusting har Norsk Folkehjelp et stort engasjement for beskyttelse av sivile mot eksplosive våpen og har i en årrekke arbeidet for atomvåpenforbud og bevisstgjøring rundt konsekvensene av atomvåpen. Norsk Folkehjelp er representert ved Grethe Østern i den internasjonale styringsgruppen til ICAN.

Rapporten finner du  her .

Arkivbilde fra ICAN. Foto: Tim Wright/ICAN.