Ny rapport: Slik vil selvkjørende transport påvirke Oslo-regionen
De første selvkjørende Ruter-bussene som skal frakte vanlige passasjerer i Oslo sentrum kom på plass for få uker siden. I dag vet vi også mer om hvordan de selvkjørende bussene – og andre teknologiske mobilitetstrender – vil påvirke mobiliteten i Oslo og Akershus.
I et drøyt år har COWI og PTV utviklet en transportmodell som modellerer hvordan nye teknologiske trender vil påvirke Oslo og Akershus, på oppdrag for Ruter. Analysene viser potensielle konsekvenser av en fremtid der selvkjørende kjøretøy og Mobility as a Service-konsepter (MaaS) er dominerende.
– Selvkjørende teknologi vil ikke i seg selv hjelpe oss til å nå klimamål eller gi oss bedre byutvikling. Men dersom vi klarer å benytte teknologien til å øke samkjøring og å gjøre tradisjonell kollektivtransport mer attraktiv, vil de utgjøre en viktig del av utvikling mot mer bærekraftig mobilitet i byene våre, sier Øystein Berge, prosjektleder for Oslostudien i COWI.
Hovedfunnene i rapporten
Rapporten tar for seg fire hovedscenarioer der dagens transportgrupper går over til delt, autonom transport – både med og uten samkjøring.
Alle scenarioene som er undersøkt tar utgangspunkt i morgenrushet på en hverdag i Oslo og Akershus. Dette er noen av hovedfunnene i analysen:
- I samtlige av de undersøkte scenarioene vil bilflåten kunne reduseres med mellom 84 og 93 prosent.
- Dersom alle i Oslo og Akershus deler kjøretøy og benytter samkjøring vil 7 prosent av dagens bilpark være tilstrekkelig for å dekke alle reiser i rushtrafikken. Med andre ord blir 93 prosent av kjøretøyene i bilparken vår overflødige.
- Scenarioet som gir størst trafikkreduksjon er når kollektivbrukere fortsetter å benytte kollektivtransport mens privatbilister går over til samkjøring. Det vil gi 14 prosent reduksjon i trafikken.
- Derimot vil trafikkvolumet øke med 97 prosent dersom alle som i dag kjører privatbil og alle som reiser kollektivt går over til bildeling uten samkjøring.
- Dersom den samme gruppen benytter samkjøring vil trafikkmengden øke med 31 prosent.
- Hvis dagens kollektivbrukere gikk over til MaaS-baserte systemer med samkjøring, ville reisetiden blitt redusert med 11 minutter i gjennomsnitt.
- For privatbilister ville gjennomsnittlig reisetid øke med 6 minutter uten samkjøring, og 8 minutter med samkjøring.
Last ned hele rapporten på cowi.no
Avhengige av et godt kollektivtilbud i bunn
For dagens kollektivbrukere kan altså MaaS-konseptene fremstå som attraktive. De er nemlig brukergruppen som vil få reisetiden redusert mest ved å gå over til de autonome MaaS-konseptene. Men hvis alle som i dag reiser med trikk og buss går over til delebiler uten samkjøring, vil det gi langt høyere trafikk enn veiene våre har kapasitet til å ta unna.
– Med redusert reisetid kan det i verste fall utkonkurrere tradisjonell kollektivtransport. På den annen side kan MaaS-systemer gjøre kollektivreiser mer attraktivt for de som i dag kjører privatbil, sier Berge.
– Selvkjørende biler og MaaS-konsepter med en høy grad av deling, vil utfordre måten vi tenker på transportsystem, infrastruktur og byutvikling, sier Øystein Berge, prosjektleder for Oslo-studien fra COWI. Foto: Ragnhild Heggem Fagerheim/ COWI
Resultatene viser derfor at vi også i fremtiden vil trenge en styrking av det tradisjonelle kollektivsystemet – sammen med økt andel sykkel og gange, forklarer Berge.
– Nye MaaS-systemer som er en integrert del av kollektivtilbudet vil kunne spille en viktig rolle gjennom å gjøre kollektivtransport mer attraktivt, spesielt for innbyggere som skal til eller fra områder med svak kollektivdekning. Også i sentrale strøk vil det kunne være avgjørende, når reisetiden er kortere enn dagens kollektivtransport.
Endre Angelvik, direktør for mobilitet i Ruter, mener funnene i studien er svært viktig kunnskap for de som jobber med by- og regionsutvikling og mobilitet.
– Vi er på full fart inn i en fremtid der nye teknologiske løsninger kan endre både hvordan vi tenker om personlig transport og hvordan vi reiser. Vi er ganske sikre på at vi vil se mer av selvkjørende busser i transporttilbudet i nær fremtid, også i Oslo og Akershus. Spørsmålet er i hvilket omfang, hvilken betydning det kan ha og hvordan det vil påvirke reisemønster og bilbruk, og derfor er studien så viktig, sier Angelvik.
Kan skrote 93 prosent av bilene våre
Til tross for økt antall kilometer vil antallet biler kunne reduseres betraktelig, ettersom modellen forutsetter at hele bilparken er delt. I samtlige av de undersøkte scenarioene vil antallet kjøretøy kunne reduseres med mellom 84 og 93 prosent.
Med andre ord vil vi kunne klare oss med 7 prosent av bilene i dagens kjøretøypark.
– Dette illustrerer at det er potensial for en radikal reduksjon i antall kjøretøy hvis vi deler og samkjører. Tidligere studier har kommet frem til tilsvarende resultater, blant annet OECDs Lisboa-studie, sier Berge.
Han understreker at dette også vil gi endringer i bybildet vårt: Parkeringshus og kjellere blir kanskje overflødige og kan utnyttes til andre formål. Fravær av parkeringsnormer i utbyggingsområder vil gi bedre økonomi i byutviklingsprosjekter.
– Samtidig vil det bli behov for nye areal til områder for av- og påstigning for passasjerer i samkjørte selvkjørende biler. Spesielt i sentrale områder med høy aktivitet vil det kreve areal og en infrastruktur som legger til rette for dette, sier Berge.
Svært avansert modellering
Dette er den mest kompliserte analysen som er gjort på denne tematikken så langt i verden. Detaljgraden i rapporten er svært høy. At Ruter satser på å gjøre en slik analyse er viktig, mener Berge.
– Tidligere har det vært tunge organisasjoner som OECD som har utført lignende analyser og modelleringer i utlandet. At det i Norge nå kommer fra et kollektivselskap, viser tydelig at de ønsker å ta en ledende rolle i utviklingen av fremtidens mobilitet, sier Berge.
Står overfor viktige veivalg
En av de viktigste diskusjonene fremover vil være hvem som setter ulike MaaS-løsninger i drift i Norge. Øystein Berge mener det vil være viktig å dele data for å optimalisere systemene og allokeringer av bilene – når de kommer.
– Jo flere selskaper som eksisterer uten å snakke sammen, desto mindre vil systemene lære av hverandre og kunne optimaliseres. Dermed vil tjenestene bli dårligere – og også tilbudet til de reisende. Det innebærer blant annet lengre ventetid.
– Selvkjørende biler og MaaS-konsepter med en høy grad av deling, vil utfordre måten vi tenker på transportsystemer, infrastruktur og byutvikling. Dette er sikkert – uavhengig av hvor raskt endringene kommer og hvor raskt utviklingen i bilparken vil skje, sier Øystein Berge.
Nøkkelord
Kontakter
Ragnhild Heggem FagerheimKommunikasjonsrådgiver
RHFM@cowi.comØystein BergeSamfunnsøkonom, Trafikk og analyse, COWI
Samfunnsøkonom i COWI og prosjektleder for Oslo-studien
Bilder
Om COWI AS
COWI er et av Norges ledende rådgivende ingeniørselskap innen rådgivning og prosjektering knyttet til bygninger, samferdsel, industri, energi, miljø og vann.
Følg pressemeldinger fra COWI AS
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra COWI AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra COWI AS
Denne førerløse båten sørger for at overvåkingen av fjorden i Bergen utføres utslippsfritt23.2.2024 10:15:08 CET | Pressemelding
Oppstartsselskapet Nordic USV satser på førerløse båter som kartlegger miljødata langs kysten. For COWI og Bymiljøetaten i Bergen kommune betyr det at de kan utføre overvåking av miljøtiltakene i Store Lungegårdsvann på bærekraftig og effektivt vis.
Prosjekterer nye Garnes Renseanlegg for Bergen kommune16.2.2024 12:41:03 CET | Pressemelding
I lys av de kommende EU-kravene til vann- og avløpsrensing må flere renseanlegg i Norge oppgraderes. Garnes får et nytt renseanlegg av høy kvalitet som vil imøtekomme kommunens fremtidige rensebehov.
Går i front med utslippsfrie anleggsmaskiner på RV. 50930.1.2024 08:43:16 CET | Pressemelding
Statens Vegvesen, Bjelland og COWI har inngått et samarbeid om bruk av utslippsfrie elmaskiner på RV. 509 Sør Tjora-Kontinentalvegen. To elmaskiner på over 25 tonn jobber på spreng med både masseflytting og vegbygging i det fremtidsrettede prosjektet.
Bergen kommune tar klimatilpasningsgrep: – Mange kystkommuner må sikre seg nå18.1.2024 08:15:00 CET | Pressemelding
I en utredning fra COWI på vegne av klimaetaten i Bergen kommune vil rådgiverne foreslå ulike tiltak mot flom og stormflo. Målet er blant annet å beskytte umistelige kulturminner langs Bryggen.
Bergens banebrytende pionérsykehus åpner dørene14.12.2023 13:54:11 CET | Pressemelding
På Glassblokkene ved det nye barne- og ungdomssykehuset i Bergen, har ingeniørteamet fra COWI og Helse Bergen banet vei for fremtidens sykehus med sine energiløsninger.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom