Ny rammeavtale med ABB sikrer Lyse kortreist, grønn og smart teknologi

Avtalen gir Lyse Elnett tilgang på løsninger produsert i Norge som bidrar til god forsyningssikkerhet og fleksibel kraftdistribusjon i Sør-Rogaland.
Lyse og ABB har inngått en ny rammeavtale som sikrer kortreiste og smarte produkter for pålitelig og fleksiel distribusjon av strøm i Sør-Rogaland (Foto Lyse).

Kontraktenomfatter fordelingstransformatorer, mellomspenningsanlegg, lavspenningstavler og prefabrikerte nettstasjoner basert på ABB AbilityTM-teknologi. ABB Ability er selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Smarte strømnett

Dette er femte gang på rad at en slik avtale signeres av Lyse Elnett og ABB. Første gang var allerede i 1997.

- Vi har et langvarig og godt samarbeid med Lyse med gjensidig nytte, blant annet et banebrytende pilotprosjekt for smartere strømnett med klimavennlig teknologi, forteller Steffen Waal, administrerende direktør ved ABB i Norge. – Derfor setter vi ekstra stor pris på fornyet tillit og ser fram til å fortsette det fruktbare samarbeidet.

Avtalen har en varighet på tre år, med mulig forlengelse til fem år totalt. Totalverdien er estimert til 125 millioner kroner. ABBs produksjonsanlegg i Skien vil levere mellomspenningsanlegg, lavspenningstavler og nettstasjoner mens transformatorer hovedsakelig vil produseres av Norsk Transformator AS i Steinkjer.

- Vi har god erfaring med kortreiste produkter og tjenester fra ABB, forteller Håvard Tamburstuen, administrerende direktør, hos Lyse Elnett. I forrige avtaleperiode stod digitalisering og smartgrid sentralt. Slike løsninger blir enda viktigere fremover for å optimalisere driften av distribusjonsnettet.

Det grønne skiftet

Blant tidligere leveranser til Lyse finner vi intelligente nettstasjoner til et av landets største demonstrasjonsprosjekter for smarte nett, i Stavanger, og Ryfast-tunnelene samt elektroteknisk utstyr til småkraftverk og vindturbintilkoblinger. Fremover står blant annet verdens lengste undersjøiske tunnel, Rogfast, på programmet.

- Økt produksjon av ny, fornybar kraft og elektrifisering av transportsektoren til lands og til vanns er viktige bidrag til det grønne skiftet, forteller Steffen Waal i ABB. - Samtidig blir kraftnettene stadig mer komplekse med ikke-regulerbare energikilder som sol og vind og store effektuttak til for eksempel hurtiglading av elbiler og elbusser og landstrøm til skip. Bedre overvåking og styring er ikke bare vitalt for pålitelig drift av kraftnettene, men kan også redusere behovet for investeringer i økt nettkapasitet.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en global teknologileder innen kraftnett, elektrifiseringsprodukter, industriell automatisering og roboter og drivsystemer, med kunder innen energiforsyning, vann og avløp, industri samt transport og infrastruktur. Ved å bygge videre på over 130 års innovasjonshistorie former ABB i dag fremtiden for industriell digitalisering med to klare verditilbud: overføring av strøm fra kraftverk til strømuttak og automatisering av industrien fra naturressurser til ferdige produkter. Som hovedpartner for ABB Formel E, den helelektriske internasjonale FIA motorsportklassen, flytter ABB grensene for elektrisk transport og bidrar til en bærekraftig fremtid. ABB er til stede i mer enn 100 land og har ca. 147 000 ansatte. www.abb.no

DNV-studie bekrefter energieffektivitetsgevinster for LNG-skip med ABB og MANs DFE+ fremdriftsløsning6.2.2024 10:46:10 CET | Pressemelding

Nytt Dual Fuel, Electric+ (DFE+) konsept fra ABB og MAN Energy Solutions anerkjennes av DNV som et mer energieffektivt alternativ til dagens konvensjonelle design for flytende naturgass (LNG) skip DFE+-løsningen kan hjelpe LNG-skip med å øke energieffektiviteten med opptil 7,5 prosent, noe som muliggjør reduksjon av utslipp ​ Den modulære og fleksible løsningen øker lastekapasiteten med 5 prosent​