Ny prisrekord på søk etter forbrukslån - Betaler inntil 900 kroner per klikk i Google
Ifølge Dagens Næringsliv betaler annonsørene nå over 900 kroner per klikk i utvalgte tidsperioder for søk etter forbrukslån.
Det representerer en økning på 12% fra 2016, da Bank2 publiserte en tilsvarende undersøkelse. Utviklingen sammenfaller med høy utlånsvekst og lanseringen av nye nisjebanker på det norske markedet.
Snittpris på 640 kroner per klikk
Nettportalen forbrukslån.no har undersøkt hvilke tall som ligger til grunn for søk etter forbrukslån i Norge.
Her fremgår det at andelen betalte versus organiske klikk har holdt seg relativt stabil det siste året. Hver kategori utgjør henholdsvis 45 og 55 prosent av søketrafikken, med ca. 20 000 totale klikk per måned.
Gjennomsnittlig prisestimat for søkeordet "forbrukslån" ligger på 75 dollar, tilsvarende ca. 640 kroner med dagens vekslingskurs.
Hvis du vil se dette innholdet fra www.xn--forbruksln-95a.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.Tallmateriale er hentet fra søkemotorverktøyet Ahrefs.
Slik avgjøres prisen på betalte søk
Ved søk etter forbrukslån i Google vil resultatsiden deles opp i to seksjoner. Den øverste delen består av betalte annonser og følger en såkalt PPC modell (pay per click).
For å oppnå en slik plassering må banken betale en gitt sum til søkemotoren, uavhengig av hvorvidt den besøkende ender opp med å låne penger.
Rangering og kostnad per klikk avgjøres deretter via en nettauksjon, hvor høystbydende ender opp med å vinne topplasseringen.
Prisene varierer i henhold til publiseringstidspunktet, samt hvilken demografisk målgruppe annonsøren ønsker å nå frem til. Det er for eksempel mulig å skille ut brukere i henhold til alder, kjønn og geografisk tilhørighet.
Under de betalte annonsene ligger seksjonen med det som kalles organiske søk. Disse resultatene baserer seg utelukkende på sideinnhold og relevansen for det søkeordet som tastes inn. Google benytter en komplisert algoritme for å avgjøre posisjonen til hver side.
Økt fokus på konvertering
PPC modellen fører med seg visse utfordringer for annonsørene. For det første vil mange av de som klikker på annonsen la være å sende inn en søknad om lån.
I tillegg er det kun et mindre antall søknader om forbrukslån som blir innvilget. Tall hentet fra Finanstilsynet viser at avslagsprosenten på søknader om forbrukslån utgjorde omkring 70 prosent i 2017.
Lån formidlet via søkemotorer på nett har sannsynligvis en tilsvarende innvilgelsesprosent, uten at det kan fastslås med sikkerhet.
Flere banker har derfor lagt store ressurser i å utvikle brukervennlige nettportaler som forenkler søknadsprosessen. Det sammenfaller med regjeringens nylige lovendring relatert til innhenting av persondata.
Der lånesøker tidligere måtte sende inn kopier av lønnsslipper og skattemelding i et separat vedlegg har bankene nå elektronisk tilgang til materiellet. Det forutsetter at lånesøker gir sitt samtykke med signatur via bankid.
Et medielandskap i endring
Norske medier har vært i en sterk omstillingsprosess de siste årene som følge av økt konkurranse fra utenlandske aktører. Tradisjonelle annonsekanaler som papiraviser og TV har tapt terreng til fordel for sosiale medier og online søkemotorer.
NRK har tidligere skrevet om det endrede konkurransebildet i mediebransjen. Utviklingen viser at norske bedrifter allokerer en stadig større andel av budsjettene sine til kjøp av annonser hos de internasjonale aktørene.
I 2016 ble det kjøpt annonser via Google og Facebook for 3,8 milliarder kroner. Det totale annonsemarkedet tilsvarte den gang 20 milliarder kroner.
Prisstigningen innen betalte søk på nett kommer derfor ikke som noen overraskelse på de som følger med på bransjeutviklingen.
Fakta om forbrukslån:
|
Nøkkelord
Bilder
Lenker
Om Leading Web Solutions
Leading Web Solutions publiserer dyptgående innhold relatert til leiebil og finansnæringen.
For ordens skyld: Portalen forbrukslån.no eies og driftes av LWS.
Følg pressemeldinger fra Leading Web Solutions
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Leading Web Solutions på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Leading Web Solutions
Med leiebil kan du oppleve ytterpunktene i Norge18.6.2021 15:12:16 CEST | Aktuelt
Norge er et langstrakt land, så det kan være utfordrende å få med seg attraksjoner som ligger i ulike deler av landet. Med smart planlegging og leiebil trenger likevel ikke geografien å stå i veien for å nå alle opplevelsene du ønsker.
Hvorfor du alltid bør betale leiebilen med kredittkort18.6.2021 15:03:10 CEST | Aktuelt
Dersom du har planer om å bruke leiebil i ferien, bør du bruke kredittkortet ditt ved betaling. Her forteller vi deg hvorfor, og ser på hvilke kredittkort som er best på bilferie.
Sørg for god kredittscore før du skal kjøpe bolig18.6.2021 14:54:51 CEST | Aktuelt
Mange spår nå at boligprisene i landet vil gå noe ned utover høsten. Da kan det åpne seg mulighet for flere til å komme inn på boligmarkedet. Dersom du er en av de som går med planer om å kjøpe egen bolig bør du på forhånd sørge for at du har høy kredittscore når du skal søke om lån.
Sjekkliste ved bruk av leiebil4.6.2021 10:46:25 CEST | Aktuelt
Sommeren står for døra, og mange skal leie bil i løpet av ferien. Da er det viktig å huske på noen enkle regler for å unngå problemer. Det beste rådet er å finne leiebil i god tid, gjennom en seriøs aktør, og følge sjekklisten under.
Kraftig økning i bruk av kredittkort4.6.2021 10:38:23 CEST | Aktuelt
Nå øker forbruksgjelden igjen, og det skyldes en kraftig økning i bruken av kredittkort. Den samlede usikrede forbruksgjelden økte i mai med 0,6 milliarder.