Ny Norsk Standard for mangfoldsledelse på vei

Mangfold er en styrke for samfunnet og den enkelte virksomhet, men for å hente ut fordelene kreves gode systemer og en hensiktsmessig ledelse. Standard Norge har nå lagt ut en ny Norsk Standard for mangfoldsledelse på høring som vil bli presentert på et frokostmøte i Oslo 25. januar.

Nå kommer det en ny Norsk Standard for mangfoldsledelse (foto: unsplash).

Dagens arbeidsliv er mangfoldig. Mennesker har forskjellig kjønn, alder, etnisk bakgrunn, religion, kultur, språk, kompetanse, seksuell legning, funksjonsnivå osv.

- Mangfoldet er en styrke for virksomhetene så lenge det håndteres og ledes på en hensiktsmessig måte -  og ikke som et problem som skal løses. Mangfold er en naturlig del av ethvert samfunn, og med denne standarden ønsker vi å gi samfunnet et redskap til å dra ut fordelene og styrkene i mangfoldet i samfunnet, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

Nå kommer det en ny Norsk Standard for mangfoldsledelse (foto: unsplash).
Jacob Mehus i Standard Norge mener mangfoldet er en styrke (foto: Standard Norge/ Nicolas Tourrenc).

Velkommen til lansering av verdens første internasjonale standard for arbeidsmiljø!5.4.2018 14:16Pressemelding

Ansatte og arbeidsgiver deler et felles mål: Ingen skal bli skadet eller syk av jobben. Arbeidsmiljøloven krever at arbeidsgivere jobber systematisk med helse, miljø og sikkerhet i samarbeid med sine ansatte. Den nye internasjonale standarden for arbeidsmiljø kan bidra til et trygt og sunt arbeidsmiljø gjennom systematisk forebygging og kontinuerlig forbedring av HMS-innsatsen.