Ny, norsk medalje i prøve-OL i seiling

Hermann Tomasgaard fikk i dag tildelt bronsemedalje i Laser Standard-klassen under prøve-OL i seiling i Japan.

BRONSE: Hermann Tomasgaard vant bronse i Laser Standard under prøve-OL i Japan.

Hermann Tomasgaard, som er fra Drøbak, men seiler for Kongelig Norsk Seilforening (KNS), tok i dag Norges andre medalje under prøve-OL i seiling ved den japanske øya Enoshima sør for Tokyo. Der skal OL-seilasene foregå om ett år, og med sølv- og bronsemedalje i generalprøven ser sjansene lysere ut for norsk seiling enn på mange, mange år.

Etter 10 innledende seilaser lå Hermann Tomasgaard på 3. plass. I dag skulle medaljefinalen mellom de ti beste foregått, men på grunn av for lite vind, måtte finalen avlyses. Det betød at Hermann Tomasgaard da beholdt bronseplassen han hadde etter innledningen.

Anders Pedersen, også han fra Drøbak, ble nummer seks i Finnjolle-klassen.

Det betyr at de norske seilerne kan reise hjem fra Japan med en sølv, en bronse og en poengplass (6. plass).

Sist Norge vant en medalje i seiling i OL var i 2004. Da vant Siren Sundby fra Son OL-gull i Europajolle. Under siste OL i Rio de Janeiro ble beste norske seiler nummer 12.

Sportssjef i Norges Seilforbund: Rigo de Nijs • Tlf 488 60 690 • e-post: rigo.denijs@seiling.no
«What’s App» anbefales som kommunikasjonskanal til ham i Japan.

BRONSE: Hermann Tomasgaard vant bronse i Laser Standard under prøve-OL i Japan.
BRONSE: Hermann Tomasgaard vant bronse i Laser Standard under prøve-OL i Japan. Hermann til høyre. I midten Jesper Stålheim fra Sverige (gull) og Tom Burton Australia (sølv) til venstre. (Foto: Thomas Guttormsen)
Hermann Tomasgaard (Foto: Morten Jensen)

Følg saker fra Norges Seilforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Seilforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norges Seilforbund