Ny netthandelsrapport fra «Bring Research»

Bring byr på spennende innsikt om det skandinaviske netthandelsmarkedet.

«Bring Research» er innsikt om nettvaner i Skandinavia bygget på kontinuerlige forbrukerundersøkelser utført blant nettshoppere i Norge, Sverige og Danmark. Undersøkelsene, som Bring gjør i samarbeid med analyseselskapet IPSOS, blir gjennomført i form av både webundersøkelser og dybdeintervjuer.

Høyere krav

I den ferske rapporten er respondentene intervjuet om sine erfaringer, krav og ønsker for levering og returrutiner ved netthandel, både nå og i fremtiden. Hele 40 prosent flere handlet varer på nett flere ganger per måned i første kvartal i 2017, sammenlignet med samme periode i fjor. Kaken vokser, kundene blir proffere og stiller høyere krav til levering og retur.

– Dersom nettbutikker ikke vet hva som er viktige for kundene sine i dag, risikerer de at de velger en annen nettbutikk. Samtidig forandrer bildet seg veldig fort. Det som kundene opplever er en levering over forventning i dag, blir raskt et minimumskrav i morgen, sier Kjersti Pedersen i divisjon E-handel.

Raskere levering og hjemlevering inn i huset

Kundenes forventninger til leveringstid har økt markant de to siste årene. Mens det i 2015 var ok med 4-5 dager for mange, er det nå 2-3 dager som gjelder. Flere ønsker også levering samme dag, eller dagen etter. Kundene forstår også at levering koster. Samtidig øker forventningene til fri frakt med beløpet som legges igjen i nettbutikken. Fraktpris er blant de faktorene som kunder sjekker oftest før de handler.

– Det viktigste med levering og retur, er å gi kunden en tydelig oversikt over vilkårene tidlig i kjøpsprosessen. Oppstår det forsinkelser, informer alltid kunden fort, råder Pedersen.

Ferdige returetiketter og retur hentet hjemme

Retur er den andre akilleshælen for nettbutikker. Her har også kundene klare meninger om hva slags service de forventer og drømmer om: Seks av ti sjekker returvillkår. Hos de over 60 år er dette enda viktigere enn for de yngre.

– Det er viktig å se på retur som en mulighet til å gjøre kunden fornøyd, ikke bare som en utgift. Enkle returløsninger, tilgjengelige og tydelige vilkår uten for mye juridisk språk gjør kundene trygge, og kan øke både konvertering og gjenkjøp.

Mobilløsninger tar av

Mobilen har tatt av som plattform for netthandel, men sliter fremdeles med noen barnesykdommer.

– Den lille skjermen og brukssituasjonene stiller nye krav til hvordan nettbutikken skal se ut, funksjonalitet og hvordan informasjon om kjøpet skal gis. Disse tilbakemeldingene fra kundene er det viktig at nettbutikkene tar tak i. Det er ikke bare en teknisk løsning, men et helt annet sett å tenke nettbutikk på, ifølge Pedersen.