Ny Munch-utstilling på Avinor Oslo lufthavn

Det siste året har over 3.600.000 millioner passasjerer kunnet glede seg over å nyte originale Munch-verk på Oslo Lufthavn. Torsdag 14. februar, på Valentinsdagen, byttes verkene ut, passende nok med kjærlighet som hovedtema.
Tonje Jensen og Halvard Kulseth sa ja til hverandre til lufthavnprest Torbjørn Olsen foran Munch-utstillingen på Oslo lufthavn (Foto: Avinor)

- Vi inngikk en avtale med Munch-museet fordi vi ønsket å bringe kunst fra en av landets mest kjente kunstnere til folket. Vi aktualiserer kunsten til Edvard Munch ved å presentere nye originalverker en gang i året og med tanke på at verkenes tema i år er kjærlighet synes vi det var passende at dette ble markert med et bryllup, sier lufthavndirektør, Øyvind Hasaas.

Det var i april i fjor at Munchmuseet for første gang stilte ut et originalt Munch-verk utenfor museet. Dette er en del av en 10-årig avtale Avinor og Munchmuseet har inngått om å vise originalverk av Edvard Munch ved Oslo lufthavn.

– Vi er svært fornøyd med dette samarbeidet som virkelig bidrar til vår visjon og ønske om å berike livene til mennesker over hele verden med Munchs kunst, sier Stein Olav Henrichsen, direktør ved Munchmuseet.

Kunstverkene som nå skal vises ved Oslo lufthavn er maleriet «To kvinner på stranden» (1933-35) og en av Munchs originale litografiske steiner med motivet «På kjærlighetens bølger» (1896).

«På kjærlighetens bølger» viser en mann og en kvinne tilsynelatende flytende i havet. Kvinnens hår blander seg inn i bølgene og gjør grensene mellom mennesket og natur uklar. Hun er den mektigste av de to, ansiktet er rolig og komfortabelt vugget av bølgene. Mannen ser ut til å kle ser ut til å klamre seg til hennes side, hennes fjes, helt begravet i hennes lang hår, noe som gjør ham nesten usynlig. Kvinner og havet var et gjentakende tema i Munch’s arbeider, noe som ofte viste hans ambivalens til kjærligheten.

«To kvinner på stranden» er et kraftig uttrykk for lengsel, død og ensomhet. Edvard Munch har her malt sin yngre søster Inger i en hvit kjole, stående ved siden av familiens overhode, tante Karen, som tok vare på familien da moren døde. I dette motivet blir den eldre kvinnen til en dødsliknende figur, mens den unge kvinnen ser langsomt inn i fremtiden.

Kunstverkene skiftes ut med et nytt originalverk etter en periode på ett til to år og vil inngå som en del av Oslo lufthavns omfattende kunstprogram. Et spesialdesignet monter er plassert i den nye utenlandspiren, lett tilgjengelig for både norske og internasjonale reisende.

Feirer kjærligheten med bryllup

Siden temaet for det ene kunstverket er kjærlighet, og for å feire både kunsten og kjærligheten inviterte vi, i samarbeid med Avinor, et par til å gifte seg foran verkene denne dagen. Det heldige paret som fikk gifte seg var Tonje Elise Jensen (37) og Halvard Kulseth (42), fra Holter. Paret ble viet av lufthavnprest Torbjørn Olsen. I tillegg til vielsen vil paret motta 10. 000 kroner til bryllupsreise og en eksklusiv VIP-omvisning på Munchmuseet.

Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2017 hadde Oslo lufthavn 27,2 millioner reisende.

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.