Ny milepæl nådd for Amedia – 500.000 abonnenter
– Et godt digitalt tilbud har ført til at generasjonen under 40 år har gjenoppdaget betydningen av å være abonnent på lokalavisen. God lokaljournalistikk er ettertraktet, og vi opplever høy betalingsvilje for det innholdet våre 63 redaksjoner produserer. 500.000 betalende kunder er en milepæl for oss og viser at Amedia ettertrykkelig har klart å snu abonnementsutviklingen. Og det stopper ikke her, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.
Veksten skyldes en betydelig tilvekst av yngre lesere. 67 prosent av de nye kundene i 2017 er under 50 år, og hele 45 prosent er under 40.
– Å rekruttere unge barnefamilier har alltid vært ambisjonen for lokalavisene, og det er denne gruppen vi nå opplever at strømmer til avisene våre, sier Stokstad og viser spesielt til den sterke digitale abonnementsveksten. Vel 149.000 abonnenter, eller 30 prosent, er nå heldigitale, mens resten får papiravisen i postkassen i kombinasjon med det digitale tilbudet.
– Utvikling av journalistikken er kjernen i Amedias forretningsidé. Da er det godt å få bekreftet fra abonnentene at de opplever lokalavisa som førstevalget også digitalt. Vi gleder oss over alle kunder, enten de er 20 eller 80, for lokalavisen er viktig for alle. Men det er avgjørende at avisen oppleves som relevant og uunnværlig også for den generasjonen som har vært digitale fra fødselen av, sier Stokstad.
Han er imponert over hvordan de lokale redaksjonene landet rundt løpende fornyer og forbedrer tilbudet til leserne. Storsatsingen på direktesendinger og levende bilder er tydelige eksempler på dette. Amedias lokalaviser er nå lokale allmennkringkastere som formidler nyheter kontinuerlig gjennom hele døgnet, og gjør dette like selvfølgelig med levende bilder og direktesendinger som gjennom artikler i papiravisen.
– Vi er svært opptatt av å gi våre abonnenter eksklusivt, relevant og spennende innhold. Våre mediehus arbeider hardt og systematisk med å levere god journalistikk og utvikle stadig nye innholdskonsepter. Viktig nyhetsjournalistikk vil alltid være bærebjelken, men direktesendinger fra lokal idrett, kultur og hendelser, fotball og annen idrett har gitt en imponerende stor seerskare og mange nye abonnenter, forteller Stokstad.
Abonnentene til Amedias aviser bruker konsernets egenutviklede innloggingsløsning aID for å få tilgang til det digitale innholdet. Denne innloggingstjenesten gjør det mulig både for de betalende abonnentene og deres familiemedlemmer å ha en egen profil og få tilgang til alt innhold som er eksklusivt for abonnenter. Samlet er det nå 865.000 registrerte aID-brukere, hvorav 561.000 er knyttet til et betalende abonnement. Også dette er ny rekord.
Kontakter
Konsernsjef Are Stokstad, tlf: 911 91 175
Konserndirektør Pål Eskås, tlf: 901 50 027
Bilder
Om Amedia
Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier to millioner lesere.
Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia og Schibsted i land med avtale: – Vi styrker distribusjonen16.4.2024 12:00:05 CEST | Pressemelding
Partene har nå signert en endelig avtale, og fra sommeren overtar Schibsted distribusjonen av alle Amedias aviser og andre produkter, samt de tilhørende virksomheter.
Mads Yngve Storvik ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad5.3.2024 09:22:48 CET | Pressemelding
Mads Yngve Storvik (49) er ansatt som ansvarlig redaktør i Romerikes Blad på Lillestrøm. – Jeg har bodd over 20 år på Skedsmokorset og for meg er det en drømmejobb å bidra til at Romerikes Blad er den viktigste avisa for en befolkning i kraftig vekst, sier Storvik.
Amedia gjennomfører omfattende beredskapsøvelse4.3.2024 14:02:27 CET | Pressemelding
Amedia gjennomfører en omfattende øvelse for å sikre avisenes mulighet til å publisere digitalt selv om deler av infrastrukturen er satt ut av spill.
Jonas Pettersen blir ny ansvarlig redaktør i Tvedestrandsposten29.2.2024 12:52:44 CET | Pressemelding
Jonas Pettersen (38) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Tvedestrandsposten. Han kommer fra stillingen som redaksjonell produktsjef i Dagbladet.
Amedia tek over Hordaland, Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon15.2.2024 10:22:20 CET | Pressemelding
Amedia tek over avisa Hordaland på Voss. Kjøpet gjeld i tillegg Vaksdalposten og Hordaland Trykk og Distribusjon. – Dette understrekar hovudføremålet vårt som utgjevar: Å utvikla lokalavisjournalistikken og sikra mediemangfaldet i heile landet, seier regiondirektør Svein Atle Huus i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom