Amedia

Ny milepæl nådd for Amedia – 500.000 abonnenter

Del

Veksten i antall betalende aviskunder fortsetter. Amedia har nå passert en halv million abonnenter. Det er det høyeste tallet på fem år. Antall heldigitale abonnenter er tredoblet på 18 måneder.

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad
Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad

– Et godt digitalt tilbud har ført til at generasjonen under 40 år har gjenoppdaget betydningen av å være abonnent på lokalavisen. God lokaljournalistikk er ettertraktet, og vi opplever høy betalingsvilje for det innholdet våre 63 redaksjoner produserer. 500.000 betalende kunder er en milepæl for oss og viser at Amedia ettertrykkelig har klart å snu abonnementsutviklingen. Og det stopper ikke her, sier konsernsjef Are Stokstad i en kommentar.

Veksten skyldes en betydelig tilvekst av yngre lesere. 67 prosent av de nye kundene i 2017 er under 50 år, og hele 45 prosent er under 40. 

– Å rekruttere unge barnefamilier har alltid vært ambisjonen for lokalavisene, og det er denne gruppen vi nå opplever at strømmer til avisene våre, sier Stokstad og viser spesielt til den sterke digitale abonnementsveksten. Vel 149.000 abonnenter, eller 30 prosent, er nå heldigitale, mens resten får papiravisen i postkassen i kombinasjon med det digitale tilbudet. 

– Utvikling av journalistikken er kjernen i Amedias forretningsidé. Da er det godt å få bekreftet fra abonnentene at de opplever lokalavisa som førstevalget også digitalt. Vi gleder oss over alle kunder, enten de er 20 eller 80, for lokalavisen er viktig for alle. Men det er avgjørende at avisen oppleves som relevant og uunnværlig også for den generasjonen som har vært digitale fra fødselen av, sier Stokstad. 

Han er imponert over hvordan de lokale redaksjonene landet rundt løpende fornyer og forbedrer tilbudet til leserne. Storsatsingen på direktesendinger og levende bilder er tydelige eksempler på dette. Amedias lokalaviser er nå lokale allmennkringkastere som formidler nyheter kontinuerlig gjennom hele døgnet, og gjør dette like selvfølgelig med levende bilder og direktesendinger som gjennom artikler i papiravisen. 

– Vi er svært opptatt av å gi våre abonnenter eksklusivt, relevant og spennende innhold. Våre mediehus arbeider hardt og systematisk med å levere god journalistikk og utvikle stadig nye innholdskonsepter. Viktig nyhetsjournalistikk vil alltid være bærebjelken, men direktesendinger fra lokal idrett, kultur og hendelser, fotball og annen idrett har gitt en imponerende stor seerskare og mange nye abonnenter, forteller Stokstad. 

 Abonnentene til Amedias aviser bruker konsernets egenutviklede innloggingsløsning aID for å få tilgang til det digitale innholdet. Denne innloggingstjenesten gjør det mulig både for de betalende abonnentene og deres familiemedlemmer å ha en egen profil og få tilgang til alt innhold som er eksklusivt for abonnenter. Samlet er det nå 865.000 registrerte aID-brukere, hvorav 561.000 er knyttet til et betalende abonnement. Også dette er ny rekord.

Kontakter

Konsernsjef Are Stokstad, tlf: 911 91 175

Konserndirektør Pål Eskås, tlf: 901 50 027

Bilder

Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad
Konsernsjef i Amedia, Are Stokstad
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Akersgata 34
0107 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er landets største utgiver av lokale medier. Daglig når konsernets medier 1,9 millioner lesere.

Amedias redaksjonelle medarbeidere er hver dag til stede i lokalsamfunn over hele landet for å rapportere om det som skjer. Samtidig bidrar våre selgere til å skape lokale markedsplasser gjennom å koble lokale næringsdrivende med kunder. Sammen dekker disse funksjonene vårt samfunnsoppdrag i alle lokalesamfunn hvor Amedia er til stede. Verdiene som ligger til grunn for Amedias tolking av samfunnsoppdraget finner man i vår forretningsidé og vår utgivererklæring.

Følg saker fra Amedia

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom