Ny medlemsbedrift

15.11.2016 09:00 | Glass og Fasadeforeningen

Terje Svendsen solgte sitt selskap Svendsen Glass AS i 2012. Dermed ble også medlemskapet i Glass og Fasadeforeningen avsluttet. Nå er Svendsen tilbake i GF med SG-Railing. Rekkverksystemet hans er nå utviklet for å utnytte solenergi.

Terje Svendsen startet sin karriere i glassbransjen hos Glassmester Jon Hole i 1980. Han startet sitt eget virke med Svendsen Glass i 1993.

– I 2012 stod SG-Railing på egne bein og våre produkter slo veldig godt ut i markedet. Derfor valgte vi å selge Svendsen Glass AS til de ansatte og rendyrke merkevaren SG-Railing, sier Svendsen.

– SG-Railing AS startet produksjon av eget designet glassrekkverk i 2006. Etter nye krav med NS 3510 måtte vi ha en viktig oppdatering og trekke helt nye profiler som tilfredsstiller dagens krav. Vi har to systemer som er testet ved Sintef Byggforsk i Trondheim. Både SG- Front montert og SG-Topp montert tåler dagens nye krav og vi kan sende med dokumentasjon på produktet.

Resultatet av testene ved Sintef Byggforsk viser at SG-Railing tilfredsstiller kravene i følgende kategoregier som: A-B-C1-C2-C3-C4 og D.

– Vi har valgt å bruke den gamle modellen og kjører helnorske produkter. Våre profiler trekkes i Norge og glasset kommer fra vår samarbeidspartner Modum Glass. For bransjen i Norge er det viktig å bruke «super´n på hjørnet». Skal vi opprettholde en positivt nasjonal bransje, sikre rask og god kvalitet i leveransene og et faglig felleskap må vi bruke hverandre. Gjør vi ikke det er jeg redd for at bransjen vår forsvinner helt.

Terje Svendsen var med Glass og Fasadeforeningen med Svendsen Glass AS fram til 2012.

– Etter at selskapet ble solgt var vi ute i kulden, men nå ønsker SG-Railing å være en del av felleskapet. Vi ser mange fordeler med å være med blant fagfolk og vi setter stor pris på de fasiliteter med bransjetreff med mye faglig stoff samt veldig mange flotte kollegaer i bransjen, sier Svendsen.

Artikkel fortsetter under bildet.

SG-Railing med integrert solcellepanel.

Produktutvikling

Terje Svendsen brukte en stor del av sin innovative kapasitet på å utvikler systemene knyttet til merkevaren SG-Railing. Nå kan han presentere en nyhet.

– Vi kan i disse dager presentere et produkt vi kaller SG Solarkraft 200. Sammen med vår samarbeidspartner har vi utviklet et høyt effektivt solkraftverk, som kan integreres i våre rekkverk. Her opp i nord er solen lav og dermed er det potensiale for å utnytte vertikalmonterte solcellepaneler. Hvorfor ikke investerer i et rekkverk som betaler ned seg selv? Med vårt system får kundene Enova-støtte på inn til 28.750 kroner, sier Svendsen.

SG-Railing As har i dag fire ansatte og kommer til å omsette for nær 14 millioner kroner i 2016 .