Ny målemetode for samfunnsnytte: Samfunnet sparer 3,3 milliarder kroner gjennom ungdomsprosjekter

Når en ungdom uten videregående skole og venner får hjelp til å skaffe seg utdanning og nettverk, spares samfunnet for 3 millioner kroner. Det viser en ny analyse fra DNV GL, utført for Kronprinsparets Fond.
RAPPORT OM SAMFUNNSNYTTE- Dette betyr mye for oss i Fondet, sa Kronprinsesse Mette-Marit og Kronprins Haakon da de mottok rapporten fra sjefsrådgiver Anders Magnus Løken i DNV GL. (Foto: NTB)

Kronprinsparets Fond støtter og samarbeider med prosjekter som får ungdom tilbake i skole og jobb. Effekten av arbeidet med ungdom i prosjektene i 2016 er en langsiktig besparelse for samfunnet på 3,3 milliarder kroner. 63 prosent av ungdommene har fullført videregående opplæring fem år etter prosjektperioden. Dette er 85 prosent høyere enn i en referansegruppe. 59 prosent av deltakerne er i jobb og 20 prosent i utdanning fem år etter prosjektperioden.

Alle unge skal kunne bidra i samfunnet

- Kronprinsparets Fond bidrar til å engasjere unge som risikerer å falle utenfor fellesskapet. Noen mangler sosial kontakt og trygge voksenpersoner, mens andre mangler motivasjon og dropper ut av skolen. Vi investerer kompetanse, kapital og nettverk i prosjekter som styrker dem, sier Irene Lystrup, daglig leder i Kronprinsparets Fond.

Nytt digitalt måleverktøy

DNV GL har utviklet et nytt digitalt måleverktøy, kalt SEMI, for å måle verdien av slike prosjekter. SEMI samler data gjennom web-baserte spørreskjemaer og gir en oversiktlig presentasjon av informasjonen. Målet er at SEMI skal bli et verktøy for sosiale entreprenører.

- Dette nye verktøyet hjelper oss å se hva som virker, slik at vi kan vi gjøre en enda bedre jobb for ungdom framover. Samtidig viser det oss den økonomiske verdien av prosjektene, sier Irene Lystrup.

- Vi må fortsatt lytte til de gode historiene om enkeltmennesker. Men nå har vi laget et rammeverk som viser at det er mulig å måle. VI håper dette vil være til nytte for mange sosiale entreprenører, sier sjefsrådgiver Anders Magnus Løken i DNV GL.

Tall og selvopplevd effekt

Målingen er gjennomført i prosjektene UngInvest AIB, VIBRO, Pøbelprosjektet, Kjør for livet og Trivselsleder, til sammen 1151 ungdommer. Analysen tar for seg både prissatte og ikke-prissatte effekter.

DNV GL har vært en av hovedsamarbeidspartnerne til Kronprinsparets Fond siden 2011, og har blant annet bidratt med å utvikle og gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse.

Kronprinsparets Fond er et annerledes Fond som skal bidra til at ungdom i Norge har et godt liv , at det blir færre som faller «utenfor», at ungdom tar i bruk egne ressurser - og at deres drømmer går i oppfyllelse. Dette gjør vi gjennom tett samarbeid med sosiale entreprenører: Trivselsleder (aktivitet og inkludering), Lærervikaren (undervisningsopplegg for vikartimer), UngInvest AIB (gjennomføring av vgs) og VIBRO (samfunnsengasjert ungdom som jobber for og med ungdom). Kort fortalt handler det om å bringe ungdom tilbake til utdanning og arbeid, samt gi dem alternative mestringsarenaer.

Kronprinsparets Fond arbeider for å styrke ungdom. Det gjør vi gjennom å støtte læringstilbudet UngInvest AIB, aktivitetstilbudet Dale Oen Experience og IT-opplæringen GET Academy. Vi driver ungdomsprogrammet Flyt. Våre partnere er DNB, Egmont Fonden, Norsk Tipping, North Star, Schage Eiendom, Selvaag, Sparebankstiftelsen DNB og Wilstar. Probonopartnere er Apeland, Attensi, McKinsey & Company, TRY, VNTX og Wiersholm.