Ny leveringsrekord for Volkswagen i 2018

Volkswagen har hatt det mest suksessrike året i selskapets historie med 6,24 millioner utleveringer. Dette er ny rekord for Volkswagen.

Volkswagen satte ny leveringsrekord i 2018, og utleverte totalt 6,24 millioner kjøretøyer over hele verden, 0,2 prosent mer enn i 2017. Positive leveransetrender i Sør-Amerika (+13,1 prosent), USA (+4,2 prosent) og Europa (+3,6 prosent) motvirket betydelig økonomisk usikkerhet i Kina, Argentina og Mexico, og konsekvenser som følge av overgangen til WLTP i Europa.

SUV-offensiven, sammen med mange andre nyheter fra Volkswagen, viste seg å være en viktig vekstdriver.

- 2018 ble preget av stor usikkerhet i enkelte regioner, spesielt i andre halvdel av året. Samlet sett var vi i stand til å overvinne dette med en sterk offensiv av attraktive nye produkter og klarte å kompensere de negative effektene. Vår strategi har lønnet seg. Den nye leveringsrekorden er resultatet av mye hardt arbeid, sa styremedlem for salg og marketing, Jürgen Stackmann

- 2019 vil bli et år med betydelige utfordringer for merket, fremfor alt i lys av økende geopolitiske risikoer. Bortsett fra volumvekst, vil vi i fremtiden fokusere nærmere på inntjeningen enn vi har gjort tidligere. Dette handler om å sikre den langsiktige lønnsomheten til Volkswagen, uttaler Volkswagens finansdirektør, Ralf Brandstätter.

Volkswagens globale SUV-offensiv bidrar svært positivt. SUV-segmentet økte 38 prosent i 2018. Som et resultat var nesten hver femte Volkswagen levert til kunder en SUV (19,2 prosent). Denne andelen var 13,9 prosent i 2017. I 2025 vil Volkswagen ha over 30 SUV-modeller med konvensjonelle og elektriske drivlinjer i sin globale portefølje. SUV-offensiven er et viktig bidrag for å styrke kjernevirksomheten slik at Volkswagen kan iverksette nødvendige investeringer på flere milliarder i elektrisk mobilitet og autonom kjøring.

Populariteten til Volkswagens elektriske kjøretøy øker også. Totalt leverte merket rundt 50 000 rene elbiler og ladbare hybrider til kunder i fjor, en økning på 13 prosent sammenlignet med året før. E-Golf var spesielt populær og hadde en 45 prosent økning i leveransene, noe som gjør modellen til en av de ledende elektriske bilene i Tyskland og Europa.

Oversikt over utleveringer for Volkswagen i 2018:

Kundeleveringer per marked

Desember 2017