Ny leder for Studiesenteret.no

Christin Kristoffersen er ansatt som ny administrerende direktør for Studiesenteret.no. – Jeg er svært glad for at Christin har takket ja til denne utfordringen. Nå skal vi sammen utvikle Studiesenteret.no til en viktig aktør for nettbasert utdanning i Norge, sier prorektor for utdanning på OsloMet Nina Waaler.
Ny administrerende direktør for Studiesenteret.no, Christin Kristoffersen (t.v.), og prorektor for utdanning Nina Waaler på OsloMet. Foto: Sonja Balci
Christin Kristoffersen har bred bakgrunn fra både Universitetet i Tromsø og Universitetssenteret på Svalbard, som ordfører, næringssjef og som selvstendig næringsdrivende.
OsloMet overtok høsten 2017 aksjemajoriteten i Studiesenteret.no AS, som er et nasjonalt nettverk for nettbasert utdanning og livslang læring med 40 studiesentra i 15 fylker.
Stort potensial i nettbaserte studier
Christin Kristoffersen ser fram til å begynne i den nye stillingen 12. mars.
– Det ligger et stort potensial i nettbasert utdanning. Nye digitale verktøy og plattformer vil åpne for ytterligere muligheter for alle typer studenter fra alle deler av landet og samfunnets behov for fleksibilitet i yrkeslivet. Et godt samarbeid mellom Studiesenteret og OsloMet er uvurderlig, blant annet fordi vi kan trekke på fag- og digitaliseringskompetansen til OsloMet. Alle fagretninger kan egne seg for nettbaserte studier, så mulighetene er enorme, sier Kristoffersen.
Studiesenteret.no samarbeider med norske og svenske høgskoler og universiteter. Kommunene legger til rette med lokale studiesentre for studentene, mens Studiesenterets rolle å utvikle, vedlikeholde og drifte nettverket og plattformen undervisningen skjer på.
Studier utenfor campus
Prorektor for utdanning på OsloMet, Nina Waaler, ser store synergier mellom Studiesenteret og OsloMet.
– Gjennom dette samarbeidet kan også OsloMet vokse ytterligere som utdanningsaktør. Vi kan i større grad gi tilbud til studenter, næringsliv og offentlige virksomheter også utenfor campus. Det er i dag ca. 20 000 søkere til våre utdanninger som vi ikke har plass til. For mange av dem kan nettbasert utdanning være en mulighet for å likevel studere ved OsloMet, sier Waaler.
Bedre muligheter for livslang læring
Waaler viser til at stadig flere vil ha behov for å ta etter- og videreutdanning, gjerne i kombinasjon med arbeid.
– Mange vil dra nytte av dette nettverket, sier Nina Waaler.
Den nye direktøren Christin Kristoffersen har store ambisjoner for senteret.
– Jeg vil raskt ta initiativ til en nasjonal dugnad og en konferanse der vi blant annet samler ordførere, arbeidslivets parter og representanter fra fylkenes ungdomsråd for å få brukernes ønsker og stake ut kursen. Potensialet for etter- og videreutdanning vil øke markant, noe som også tas høyde for i  regjeringserklæringen, sier Kristoffersen.
Tilbud i hele Norge
Prorektor Nina Waaler trekker også fram at Studiesenteret passer godt inn i de digitale satsingene som allerede pågår på OsloMet, slik som møteplassen for digital innovasjon, DIGIN.
– Med digitalisering, smart organisering og moderniserte læringsformer, kan vi gjennom det nettverket Studiesenteret.no har bygd opp, få til samarbeid i lokalsamfunn over hele Norge. Mitt håp er at vi gjennom dette samarbeidet kan levere kunnskap til flere, og dermed bidra bedre til å løse samfunnets behov, avslutter Waaler.