VITA

Ny ledelse i VITA

Del

VITA har ansatt Kristina Johansson som ny administrerende direktør fra 1. august 2018. Med 18 års ledererfaring fra møbelkjempen IKEA skal hun nå lede arbeidet med å videreutvikle VITA som Norges største skjønnhetskjede.

- Jeg har jobbet i detaljhandelen hele mitt liv og kan si at utviklingen går raskere enn noensinne. For å lykkes må man forstå endringene og tilpasse seg raskt. Med ledelse av retail som fag og kosmetikk som lidenskap gleder jeg meg veldig til å ta fatt på denne oppgaven, sier Johansson.

Kristina Johansson overtar lederstolen etter Knut Røsjorde, som går til FSN Capital Partners, der han begynner som CFO. FSN Capital Partners er rådgivere til VITAs hovedeier, investeringsfondet FSN Capital IV.

Siden FSN Capital IV kom inn på eiersiden i VITA i 2013 har veksttakten økt, og posisjonen som markedsleder er ytterligere styrket. Ved utgangen av 2017 hadde VITA 29 prosent markedsandel innen faghandel. Selskapet omsatte i 2017 for rundt 1,3 milliarder kroner med et driftsresultat på 138 millioner.

- Under Knuts ledelse har VITA hatt god vekst, driften er bedret på viktige områder, og posisjonen som markedsleder i Norge er enda sterkere. Nå er det en ny fase med nye behov. De kvalitetene som finnes i dagens VITA gir et godt utgangspunkt for å bygge enda mer kundeorienterte og tilpasningsdyktige konsepter for fremtiden. Vi ser frem til at Kristina med sin solide retailkompetanse skal lede dette arbeidet, sier partner Patrice Jabet i FSN Capital Partners.

Endringene i detaljhandelen er store og påvirker mange butikkjeder, med nye forretningsmodeller, nye handelsplattformer og endrede kundebehov. I VITA er det allerede gjennomført viktige endringer og investert i fremtidsrettede løsninger, men konkurransebildet krever ytterligere tilpasninger, og den nye VITA-direktøren mener kunden må stå i sentrum for endringene som skal gjennomføres;

- I kosmetikkbransjen er det mange sterke merkevarer og et hav av produkter, og det er lett å bli drevet av leverandørenes tilnærming. Dagens kunder vet hva de vil ha og finner de det ikke hos oss, går de videre. Det betyr at VITA må være enda flinkere – ikke bare til å til å fange opp trender og behov, men også til å respondere raskt med nye produkter, service, kanaler og betalingsmåter, sier hun.

Parallelt med lederskiftet arbeider eierne med en ytterligere styrking av styrets kompetanse innenfor e-commerce og retail.

For ytterligere informasjon, vennligst kontaktPatrice Jabet - Partner FSN Capital Partners, på telefon +49 151 41476004.

Om VITA

Følg saker fra VITA

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra VITA på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.