Ny låt fra OMVR - "Bad News" - ute i dag!

I dag 12 mai slippes OMVR sin nye singel Baw News. Låten har blitt godt tatt emot og er allerede listet på NRK P3.

HØR BAD NEWS HER

Norges nye store r&b-ambassadør OMVR satte markante avtrykk etter seg under fjorårets By:Larm. Etter suksesskonserten på et fullstappet John Dee skrev norske musikkjournalister at han skiller seg fra mengden med sin «enestående lengsel i stemmen» og at han «fusjonerer det sjelfulle og det klubbete». Siden den gang har han gitt ut flere spennende singler der han stadig har spisset uttrykket og videreutviklet sin musikalske egenart. Hans nye singel «Bad News» markerer et foreløpig høydepunkt i denne utviklingen.

«Taste you on my lips, breath you in/A moment in the sun before the storm rolls in». Det åpner  med et sanselig bilde, men ettertenksomheten ligger like under overflaten i denne mørke pop-perlen av en låt. Den fortettede energien i verset blir forløst i det stort anlagte refrenget, der OMVRs enestående stemme virkelig får skinne. Både uttrykket i låten og vokalklangen er mørkere enn tidligere, og den nyanserike, uttrykksfulle vokalen balanserer perfekt mot de slepne beats'ene den danske suksessprodusenten Andreas «Maskinen» Sommer har hentet fram.

«Bad News» er skrevet i samarbeid med den svenske artisten og låtskriveren Calle Lehmann.

- Det hele skjedde ganske spontant, og sangen begynte faktisk å ta form bare minutter etter at vi hilst på hverandre og satt oss ned med hver vår gitar, forteller OMVR om låtens inspirerte opprinnelse.

- I motsetning til sangene jeg har laget tidligere, var dette mer en klassisk gitar-på-fanget-låt. Jeg tror nok det var med på å forme det nakne og direkte uttrykket i sangen. Calle kommer mer fra popen enn jeg, men vi fant felles grunn i den melodisk orienterte r&b-musikken som vi begge er veldig glad i, utdyber OMVR

«I start a fire everywhere I go/I'm bad news». Teksten på «Bad News» er sterk og personlig, selv om den ikke er basert på en spesiell opplevelse, eller rettet mot en bestemt person. Den handler om å ha selvinnsikt, om betydningen av å stoppe opp, og vurdere din egen rolle i de uheldige tingene som skjer deg.

- Jeg tror alle har hatt den følelsen en gang, av at man er «bad news», at det ligger rykende branntomter bak deg der du har gått. Men i refleksjonen og ettertanken ligger også et potensial og en energi, og det tror jeg vi har klart å få fram, forteller OMVR

Låten ble til en vindfull novemberdag i en skandinavisk storby.

- Den mørke tida, senhøsten og vinteren, er faktisk min favorittid for å skrive. Det er noe med tyngden og stoffligheten i mørket som setter meg i en kreativ stemning. Når lyset og fargene kommer om våren, går jeg over i et annet, mer utadvendt modus. Jeg gjør jo også mer festivaljobber om sommeren, og sangeren og artisten i meg tar mer over.

Den begavede sangeren og låtskriveren forteller at han i studio denne gang la ekstra stor vekt på at hver eneste vokalfrase skulle være gjennomarbeidet og optimalt utformet. Melodien og korarrangementet setter krav til stemmen når det gjelder omfang og uttrykk. «Jeg elsker å synge, men dette var hardt arbeid!» sier OMVR, som imidlertid er veldig fornøyd med det han og samarbeidspartnerne oppnådde. Og det harde arbeidet bar frukter: «Bad News» er en låt som treffer øregangene, hjertet og dansefoten samtidig. Ettertanke og livsutfoldelse. Høstmørke og funklende sollys.

OMVR er en artist og låtskriver i rivende utvikling. Utvilsomt vil neste høst inspirere nye, flotte låter fra hans hånd. Men denne sommeren kan musikkelskere alle steder ta inn den melodiske varmen og sanselige uttrykksfullheten som utgjør «Bad News». Og vi kan glede oss ytterligere, for i løpet av året slipper OMVR sin første EP. Han, og vi, går spennende tider i møte!

Charlotte Öqvist

Promotion Manager, Local
charlotte.oqvist@umusic.com

Frode Fjerdingstad