Ny låt fra OMVR - "Bad News" - ute i dag!

I dag 12 mai slippes OMVR sin nye singel Baw News. Låten har blitt godt tatt emot og er allerede listet på NRK P3.

HØR BAD NEWS HER

Norges nye store r&b-ambassadør OMVR satte markante avtrykk etter seg under fjorårets By:Larm. Etter suksesskonserten på et fullstappet John Dee skrev norske musikkjournalister at han skiller seg fra mengden med sin «enestående lengsel i stemmen» og at han «fusjonerer det sjelfulle og det klubbete». Siden den gang har han gitt ut flere spennende singler der han stadig har spisset uttrykket og videreutviklet sin musikalske egenart. Hans nye singel «Bad News» markerer et foreløpig høydepunkt i denne utviklingen.

«Taste you on my lips, breath you in/A moment in the sun before the storm rolls in». Det åpner  med et sanselig bilde, men ettertenksomheten ligger like under overflaten i denne mørke pop-perlen av en låt. Den fortettede energien i verset blir forløst i det stort anlagte refrenget, der OMVRs enestående stemme virkelig får skinne. Både uttrykket i låten og vokalklangen er mørkere enn tidligere, og den nyanserike, uttrykksfulle vokalen balanserer perfekt mot de slepne beats'ene den danske suksessprodusenten Andreas «Maskinen» Sommer har hentet fram.

«Bad News» er skrevet i samarbeid med den svenske artisten og låtskriveren Calle Lehmann.

- Det hele skjedde ganske spontant, og sangen begynte faktisk å ta form bare minutter etter at vi hilst på hverandre og satt oss ned med hver vår gitar, forteller OMVR om låtens inspirerte opprinnelse.

- I motsetning til sangene jeg har laget tidligere, var dette mer en klassisk gitar-på-fanget-låt. Jeg tror nok det var med på å forme det nakne og direkte uttrykket i sangen. Calle kommer mer fra popen enn jeg, men vi fant felles grunn i den melodisk orienterte r&b-musikken som vi begge er veldig glad i, utdyber OMVR

«I start a fire everywhere I go/I'm bad news». Teksten på «Bad News» er sterk og personlig, selv om den ikke er basert på en spesiell opplevelse, eller rettet mot en bestemt person. Den handler om å ha selvinnsikt, om betydningen av å stoppe opp, og vurdere din egen rolle i de uheldige tingene som skjer deg.

- Jeg tror alle har hatt den følelsen en gang, av at man er «bad news», at det ligger rykende branntomter bak deg der du har gått. Men i refleksjonen og ettertanken ligger også et potensial og en energi, og det tror jeg vi har klart å få fram, forteller OMVR

Låten ble til en vindfull novemberdag i en skandinavisk storby.

- Den mørke tida, senhøsten og vinteren, er faktisk min favorittid for å skrive. Det er noe med tyngden og stoffligheten i mørket som setter meg i en kreativ stemning. Når lyset og fargene kommer om våren, går jeg over i et annet, mer utadvendt modus. Jeg gjør jo også mer festivaljobber om sommeren, og sangeren og artisten i meg tar mer over.

Den begavede sangeren og låtskriveren forteller at han i studio denne gang la ekstra stor vekt på at hver eneste vokalfrase skulle være gjennomarbeidet og optimalt utformet. Melodien og korarrangementet setter krav til stemmen når det gjelder omfang og uttrykk. «Jeg elsker å synge, men dette var hardt arbeid!» sier OMVR, som imidlertid er veldig fornøyd med det han og samarbeidspartnerne oppnådde. Og det harde arbeidet bar frukter: «Bad News» er en låt som treffer øregangene, hjertet og dansefoten samtidig. Ettertanke og livsutfoldelse. Høstmørke og funklende sollys.

OMVR er en artist og låtskriver i rivende utvikling. Utvilsomt vil neste høst inspirere nye, flotte låter fra hans hånd. Men denne sommeren kan musikkelskere alle steder ta inn den melodiske varmen og sanselige uttrykksfullheten som utgjør «Bad News». Og vi kan glede oss ytterligere, for i løpet av året slipper OMVR sin første EP. Han, og vi, går spennende tider i møte!

Charlotte Öqvist

Promotion Manager, Local
charlotte.oqvist@umusic.com

Frode Fjerdingstad
Frode Fjerdingstad

Adelén er ute med ny singel8.12.2017 06:13Pressemelding

Adelén hadde i sommer et musikalsk stilskifte, da hun gikk fra latin-pop til et mer elektronisk-basert lydbilde. Hun slapp låten «Go Home», som hun selv har skrevet sammen med en britisk produsent og låtskriver. Nå er hun klar med oppfølgeren, «BIG BAD BITTER», også skrevet av henne selv og et produksjonsteam fra UK.  «BIG BAD BITTER» er en bassdreven elektropop-låt med innslag av funky gitar-riff. Den siste tiden har Adelén utforsket nye spekter av stemmen sin, og dette kommer godt frem i hennes siste singel. Hør låten HER. "«BIG BAD BITTER» er en feel-good låt med mye attityde. Den ble til en sen kveld i London under en session med de fantastiske låtskriverne Pete Hammerton og Dani Senior. Sangen handler om det å føle seg utilpass i en situasjon, hvor man egentlig bare vil komme seg unna, for å slippe å bli nettopp big, bad og bitter.” - Adelén   Biografi Adelén ble popstjerne over natten, da hun i 2013 deltok i den norske Melodi Grand Prix-konkurransen. Først tok hun første plass

U2 er i dag ute med Songs Of Experience1.12.2017 12:33Pressemelding

U2 er i dag ute med sitt 14. studioalbum Songs Of Experience. Albumet er spilt inn i bandets hjemby Dublin, i London og i Los Angeles og ble ferdigstilt tidligere i år. Songs Of Experience er produsert av Jacknife Lee og Ryan Tedder, med bidrag fra Steve Lillywhite, Andy Barlow og Jolyon Thomas. Albumet er tematisk forbundet med bandets forrige album Songs Of Innocence fra 2014. Titlene er inspirert av diktsamlingen Songs Of Innocence and Experience av den britiske dikteren William Blake. Der Songs Of Innocence trakk inspirasjon fra bandmedlemmenes liv på 70- og tidlig på 80-tallet, er låtene på det nye albumet en samling av personlige brev til stedene og folkene som ligger dem nære; familie, venner og fans.  I forbindelse med nytt album legger bandet ut på en massiv turné i Nord-Amerika neste år, med start i Tulsa 2. mai. Se full oversikt HER.   Trackliste til Songs Of Experience:   1. Love Is All We Have Left 2. Lights of Home   3. You’re The Best Thing About Me 4. Get out of Your Ow

Rolling Stones ute med On Air1.12.2017 11:25Pressemelding

I dag er det legendariske bandet ute med The Rolling Stones – On Air, som er en samling av sjeldne radiopptredener fra bandets tidlige år. Blant disse fins åtte låter som bandet aldri har sluppet kommersielt og som ble spilt på tidligere BBC-programmer som «Saturday Club», «Top Gear», «Rhythm and Blues» og «The Joe Loss Pop Show» mellom 1963 og 1965. I denne perioden besøkte bandet BBCs kontorer ofte, og søkte alltid å tilby lytterne noe nytt og annerledes. I tillegg til låter som aldri ble sluppet som singler eller på album, inneholder samlingen syv låter som bandet debuterte på radio før de ble sluppet som singler eller på album. Opptakene har gått gjennom noe som kalles «audio source separation». Det innebærer at de har blitt demikset slik at studioteknikerne har kunnet gå inn i den originale instrumentasjonen og vokalen for å gjenoppbygge og rebalansere for bedre lyd. On Air inneholder også klassikere som «( Can’t Get No) Satisfaction», «The Last Time» og «The Spider And The Fly».

Linda Vidala & KingSkurkOne med to remixer av Bængshot!26.11.2017 11:04Pressemelding

Rapper og produsent Linda Vidala og KingSkurkOne linket opp og hadde en studiosession sammen sent i 2016, med co-produsent Jørgen Ramm. Linda kom med beaten og Skurk kom spontant opp med hooket "Bængshot mafakka, er du hypp på å bli skækk eller?", som ble sommerens mest catchy linje!    I dag slipper de to remikser av den populære låta, som har rukket å streame nesten 8 millioner ganger på Spotify.   På den første remiksen, har de fått med seg hele Norges OnklP og Bergens store sønn, Kamelen.  Pål Tøien, bedre kjent som OnklP har etablert seg som en av Norges best kjente rappere. Han ble for alvor kjent for hele landet da han slapp "Styggen på ryggen", med Slekta.   Den unge hiphop-myten Kamelen har smelt godt fra seg det siste året: Si Ingenting er for moderne rap-klassiker å regne og sommerhiten Beng Beng Beng gir allerede gjenklang i Bergensgatene.   Hør "Bængshot (OnklP & Kamelen Remix) HER   På den andre remiksen, har de krysset landegrensene og fått med seg den svenske pop-prin

Turbonegro – Part III: RockNRoll Machine24.11.2017 10:55Pressemelding

Første låt ut fra det kommende Turbonegro-albumet er tittelsporet RockNRoll Machine. Hyperaktuell tematikk rundt kunstig intelligens og framtidsteknologi kjøres gjennom Turbo-prosessoren og kommer ut i form av tidenes feteste rock robot; han holder ut hele natta, leverer de feteste riffa, er billig i drift, og opererer hårfint på grensen mellom genial og stupid, akkurat som en god gammeldags rocker skal være!      Hør "RockNRoll Machine" HER     Turbonegro står som en bauta i norsk rock-historie med nesten 30 år på veien, og når den nye skiva slippes 2. Februar 2018 er dette så og si på dagen 20 år etter klassikeren Apocalypse Dudes. Deres niende studioalbum har fått den sedvanlig beskjedne tittelen ”ROCKNROLL MACHINE”. Bandet gjør noen få utvalgte klubbkonserter i Europa og USA i forbindelse med plateslipp, inkludert 4 norske.      09 feb: Folken, Stavanger 10 feb: USF Verftet, Bergen 16 feb: Samfundet, Trondheim 17 feb: Rockefeller, Oslo