Ny kunst til glede for reisende

Avinor er stolte av å kunne presentere sitt nyeste kunstverk i den stadig voksende kunstsamlingen ved Oslo lufthavn. Installasjonen «Beauty´s Summer Dead» er laget av den internasjonalt profilerte norske kunstneren Børre Sæthre.

Installasjonen «Beauty´s Summer Dead» står i den nye delen av avgangshallen (Foto: Trond A. Isaksen)

Installasjonen er plassert i den nye delen av avgangshallen og inngår som en siste del av utbyggingsprosjektet av nye Oslo lufthavn.

Sæthres kunstinstallasjoner kjennetegnes ofte ved at de gir betrakteren følelsen av å ha “tredd inn i en annen dimensjon”. «Beauty´s Summer Dead» består av et liggende hvitmalt furutre omkranset av 57 ravner med lysende øyne. Et fluoriserende turkis underlag omfavner motivet.

Verkets tittel refererer til en av William Shakespeares mest berømte sonetter, Sonette 104, som inngikk i en samling med 154 kjærlighetsdikt utgitt for første gang i 1609.

En flyplass er et sted ladet med følelser, mennesker som er på vei til noe annet, fulle av forventninger til og spenning over hva som er i vente. Sæthres kunstverk inviterer reisende til en underfundig opplevelse i et annerledes univers, som en slags kick-start før deres egen reise begynner.

Børre Sæthre (f.1967) er en av Norges mest anerkjente kunstnere. Han har siden 90-tallet markert seg internasjonalt med spektakulære installasjoner som iscenesetter symbolladede, drømmeaktige univers med referanser til blant annet science fiction-sjangeren.

En tidlig variant av Beauty´s Summer Dead ble opprinnelig laget til den temporære utstillingspaviljongen «Frosken» på Tullinløkka i 2005, i forbindelse med Nasjonalmuseets utstilling Kyss frosken! Forvandlingens kunst. Den har blitt et viktig referanseverk innen norsk samtidskunsthistorie. Sæthre har hatt separatutstillinger ved Bergen kunsthall (Festspillutstillingen 2007), Astrup Fearnley museet, Oslo og Museum of Modern Art, New York. Kunstneren er opprinnelig fra Hamar, og bor og arbeider i New York.

Avinor avduker i disse dager et nytt kunstverk i en annen del av flyplassen. Den internasjonalt toneangivende norske kunstneren AK Dolven (f. 1953) er representert med skulpturen «Seng» plassert i flyplassens Non-Schengen-område. Tid er et gjennomgående tema i Dolvens kunstnerskap og er innarbeidet både som et element og materiale. I “seng” viser Dolven at kropp i kontakt med natur kan være et verktøy for å oppfatte tid. Verket, som er laget i marmor, gir den besøkende en unik opplevelse som skiller seg vesentlig fra de hverdagslige objekter vi møter og bruker i våre liv.

Den nye kunstinstallasjonen er en del av utbyggingsprosjektets kunstsamling og er også finansiert i dette prosjektet.

Foto: Trond A. Isaksen

Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2018 hadde Oslo lufthavn 28,5 millioner reisende.

Norges hovedflyplass ligger på Gardermoen, 47 kilometer nord for Oslo. Flyplassen har en sterk miljøprofil og har blant annet stort fokus på kollektivtransport til og fra flyplassen. I 2017 hadde Oslo lufthavn en kollektivandel på 70 prosent, som er høyest i Europa.