Ny kortrekord under Black Friday

(Oslo 27. november 2017) Tall fra Nets og BankAxept AS viser at det på fredag 24. november ble satt ny rekord i kortbruk. — Aldri før er kortene benyttet så mange ganger, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge.

Totalt ble det denne dagen utført nesten 8,7 millioner kortkjøp, en økning på 7,6 prosent sammenlignet med tilsvarende dag i fjor. Det ble handlet varer og tjenester med betalingskortene for mer enn 3,6 milliarder kroner. Sammenlignet med Black Friday i fjor er dette en vekst på 8,7 prosent.

— Dette gjør Black Friday til den dagen med mest kortbruk noensinne. Basert på kortstatistikken kan det virke som tiden mellom klokken 11 og 18 var mest hektisk for handelsstanden.Det var også mange som handlet videre utover kvelden, for det var betydelig mer kortbruk frem til klokken 22 enn det som er vanlig på en fredag, sier Tjore.