Samferdselsdepartementet

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 2019

Del

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut en ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 2019. Fristen for levering av tilbud er 25. april 2018.

Ordningen med statlig kjøp av fly- og helikopterruter er et unntak fra hovedregelen om fri markedstilgang til flyruter i Norge. Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud, kan Samferdselsdepartementet pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på fly-/helikopterruter.

Ruten mellom Værøy og Bodø er den eneste helikopterruten i Norge med regelmessig ordinær passasjertransport. Det er to daglige rundturer mandag til fredag, en rundtur lørdag og en rundtur søndag.

Mer fleksible krav og tilrettelegging for konkurranse
Kravet til setekapasitet, som nå vil settes på årsbasis, gir et gjennomsnittlig belegg på rundt 60 prosent, noe som er nivået fastsatt på tilsvarende FOT-ruter. Dette vil sikre tilstrekkelig kapasitet også i neste kontraktsperiode.

– Ved å fjerne kravet til minste antall seter i helikopteret, åpnes det for alternativ ruteføring med færre seter, men flere avganger. Disse endringene vil, sammen med et setekapasitetskrav på årsbasis, kunne gjøre helikopterruten interessant for flere operatører på en rute der konkurransesituasjonen har vært en vedvarende utfordring, sier Solvik-Olsen.

De fastsatte rutetidskravene gir en minstetid i Bodø på seks timer.

Maksimal tillatt billettpris, som nå er fastsatt med samme modell som de øvrige flyrutene med statlig kjøp, vil fra 1. august 2019 være 1080 kroner. 

Sikkerhet
Samferdselsdepartementet ønsker et høyest mulig sikkerhetsnivå. Derfor stiller departementet i konkurransegrunnlaget nye tekniske og operative sikkerhetskrav. De nye kravene er fastsatt for fortsatt å sikre at persontransport med helikopter på Værøy-ruten gir en sammenlignbar grad av sikkerhet, regularitet og passasjerkomfort som ved tilsvarende flytransport og offshore-trafikk.

Ansvar for flyrutekjøp skal overføres til regionene
Ansvaret for kjøp av innenlandske flyruter skal overføres til de nye folkevalgte regionene som en del av regionreformen. For å sikre rutetrafikk uten opphold, vil Samferdselsdepartementet inngå kontrakter som går utover etableringstidspunktet for den nye fylkesstrukturen. Fylkene vil overta ansvaret for fremtidige flyrutekjøp etter hvert som statens kontrakter utgår i tiden etter 1. januar 2020, eller alternativt overta kontraktsansvaret for allerede inngåtte kontrakter.

For flere opplysninger – se: Invitasjon til konkurranse (pdf)

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet går for to indre korridorer i videre planlegging av E39 Lyngdal vest - Sandnes3.8.2018 12:03Pressemelding

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom