Samferdselsdepartementet

Ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 2019

Del

– For øysamfunnet Værøy er helikopterruten mellom Værøy og Bodø av stor betydning for befolkning og næringsliv. Statens kostnader ved rutedriften er imidlertid betydelige. I dag subsidierer staten hver tur/retur-billett på ruten Værøy-Bodø med over 10 000 kroner. Hovedmålet i arbeidet med ny konkurranse om Værøy-ruten har derfor vært å sikre et tilfredsstillende rutetilbud og samtidig hindre en fortsatt vekst i statens utgifter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsdepartementet har i dag lyst ut en ny konkurranse om drift av helikopterruten Værøy-Bodø med kontraktoppstart 1. august 2019. Fristen for levering av tilbud er 25. april 2018.

Ordningen med statlig kjøp av fly- og helikopterruter er et unntak fra hovedregelen om fri markedstilgang til flyruter i Norge. Der markedet alene ikke gir et tilfredsstillende flyrutetilbud, kan Samferdselsdepartementet pålegge såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på fly-/helikopterruter.

Ruten mellom Værøy og Bodø er den eneste helikopterruten i Norge med regelmessig ordinær passasjertransport. Det er to daglige rundturer mandag til fredag, en rundtur lørdag og en rundtur søndag.

Mer fleksible krav og tilrettelegging for konkurranse
Kravet til setekapasitet, som nå vil settes på årsbasis, gir et gjennomsnittlig belegg på rundt 60 prosent, noe som er nivået fastsatt på tilsvarende FOT-ruter. Dette vil sikre tilstrekkelig kapasitet også i neste kontraktsperiode.

– Ved å fjerne kravet til minste antall seter i helikopteret, åpnes det for alternativ ruteføring med færre seter, men flere avganger. Disse endringene vil, sammen med et setekapasitetskrav på årsbasis, kunne gjøre helikopterruten interessant for flere operatører på en rute der konkurransesituasjonen har vært en vedvarende utfordring, sier Solvik-Olsen.

De fastsatte rutetidskravene gir en minstetid i Bodø på seks timer.

Maksimal tillatt billettpris, som nå er fastsatt med samme modell som de øvrige flyrutene med statlig kjøp, vil fra 1. august 2019 være 1080 kroner. 

Sikkerhet
Samferdselsdepartementet ønsker et høyest mulig sikkerhetsnivå. Derfor stiller departementet i konkurransegrunnlaget nye tekniske og operative sikkerhetskrav. De nye kravene er fastsatt for fortsatt å sikre at persontransport med helikopter på Værøy-ruten gir en sammenlignbar grad av sikkerhet, regularitet og passasjerkomfort som ved tilsvarende flytransport og offshore-trafikk.

Ansvar for flyrutekjøp skal overføres til regionene
Ansvaret for kjøp av innenlandske flyruter skal overføres til de nye folkevalgte regionene som en del av regionreformen. For å sikre rutetrafikk uten opphold, vil Samferdselsdepartementet inngå kontrakter som går utover etableringstidspunktet for den nye fylkesstrukturen. Fylkene vil overta ansvaret for fremtidige flyrutekjøp etter hvert som statens kontrakter utgår i tiden etter 1. januar 2020, eller alternativt overta kontraktsansvaret for allerede inngåtte kontrakter.

For flere opplysninger – se: Invitasjon til konkurranse (pdf)

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Mobilitetspakke, del 3: Ønsker innspill til EU-forslag om en renere, tryggere og mer digitalisert veitransport23.5.2018 13:30Pressemelding

- Det er positivt at EU retter mer oppmerksomhet mot trafikksikkerhetsarbeidet, der automatiserte og førerløse biler vil spille en større rolle framover. Selv om Norge her er et foregangsland, er det behov for felles regler om avansert trafikksikkerhetsutstyr i kjøretøy. I tillegg er det interessant at EU nå foreslår CO2-standarder for tunge kjøretøy. Dette kan bidra til å oppfylle klimaforpliktelsene og renere tungbiler på veiene. Nå ønsker vi innspill til behandlingen av de nye forslagene fra EU, sier statssekretær Tommy Skjervold.

Statleg tilskot til breibandutbygging: Område med låg breibandkapasitet blir framleis prioriterte15.5.2018 10:48Pressemelding

- Infrastruktur for ekom er like viktig for folk og næringsliv som veg og jernbane. Breibanddekninga i Noreg er generelt svært god, og marknadsaktørane gjer ein viktig jobb for å byggje ut infrastrukturen. Staten bidreg med pengar til breibandutbygging i område der det ikkje er kommersielt lønsamt å byggje ut. Innretninga på tilskotsordninga er no endra slik at fylkeskommunane får meir involvering, men område med låg breibandkapasitet skal framleis bli prioriterte, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom