Ny kaffe-undersøkelse: Svart for menn og melkebasert for kvinner

Mens godt over 6 av 10 menn vil ha den svart og glovarm, er kvinner mer åpne for å drikke melkebaserte varianter. Det viser en helt ny norsk kaffeundersøkelse.

1 av 5 nordmenn foretrekker å kjøpe kaffen på stasjon. En god del av disse har i likhet med Jeanette Amara sin egen kaffeavtalekopp, eller Circle K-kopp, liggende i bilen. Foto: Johnny Syversen

– Kaffe er noe alle har et forhold til. Kaffekruset fylles før vi setter oss ned ved frokostbordet, vi nipper til koppen mens vi kjører, sitter på bussen eller vandrer gatelangs, og vi diskuterer den nye kaffemaskinen på jobben – som regel mens vi drikker kaffe, sier Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke i Circle K Norge.

Danker ut kontinental kaffe

I en ny undersøkelse gjennomført av YouGov for Circle K kommer det fram at hele 64 prosent av norske menn foretrekker den tradisjonelle svarte kaffen når de kjøper varm drikke. 45 prosent av norske kvinner svarer det samme.

– Gjennom noen tiår har kaffevanene våre blitt stadig mer kontinentale, og ord som cappuccino og macchiato har for lengst kommet inn i dagligtalen. Derfor synes jeg det er litt morsomt at den vanlige, svarte kaffen fremdeles dominerer så kraftig som den gjør. Samtidig er det interessant at kjønnsforskjellene er såpass markante, sier Amara.

Kvinner vil ha latte, menn espresso

Samtidig kommer det fram at mange kvinner foretrekker de melkebaserte kaffevariantene.

• 29 prosent av kvinnene i undersøkelsen svarer at kaffe latte er blant deres foretrukne drikker. 16 prosent av mennene er enig.
  • 2 av 10 kvinner har kaffe mocca som en favoritt, mot 1 av 10 menn.
  • Den kruttsterke espressoen har dobbelt så høy tilslutning blant menn (18 prosent) som blant kvinner.
  • Litt over 2 av 10 nordmenn har kakao som en favorittdrikk, mens drøye 1 av 10 foretrekker te i en eller annen variant. Her er det ingen kjønnsforskjeller
  • Halvparten kjøper varme drikker først og fremst for kosens skyld. 4 av 10 gjør det for smaken og 3 av 10 for å få en pause i hverdagen. Under 1 av 10 kjøper varme drikker på grunn av tørsten.

Kafékvinner og stasjonsmenn

Om lag 4 av 10 nordmenn pleier oftest å drikke varme drikker på kafé eller kaffebar når de er utenfor hjemmet. Kvinner er de mest ivrige kafegjestene. Samtidig kjøper nesten dobbelt så mange menn som kvinner kaffen sin på bensinstasjon. Sistnevnte segment har Amara spesialisert seg på.

– Kundene som har kaffeavtale hos oss fyller sine Circle K-kopper om lag 20 millioner ganger i løpet av året ved våre norske stasjoner. I tillegg selger vi et stort antall enkeltkopper. Kaffe er noe som trekker kunder til stasjonene våre, og derfor har vi i flere år investert kraftig i både kaffe, utstyr og medarbeiderkompetanse, sier hun.

Mange har kaffeavtale

I undersøkelsen forteller om lag hver niende respondent at de eier årets versjon av Circle K-koppen, noe som gjør dette til landets mest populære kaffeavtale. Amara forteller at det er et voldsomt trøkk hver gang det lanseres en ny koppmodell, og at det er sterke meninger om alt fra fargevalg til lokkdesign.

– Det tar vi som et tegn på at vi har lykkes med satsingen vår – og at kaffe er et tema som engasjerer nesten like mye som været, smiler Amara, som legger til at det alltid selges svært mange kaffeavtalekopper ved landets Circle K-stasjoner i dagene før jul.

Jeanette Amara, kategoriansvarlig mat og drikke Circle k Norge AS - mobil 90 09 87 09