Ny jordmorleder

Jordmorforbundet NSF har valgt ny leder for de neste to årene, Hanne Schjelderup-Eriksen (34) fra Sandnessjøen. For noen år siden ledet hun studentorganisasjonen i Norsk Sykepleierforbund (NSF) og var med på å bygge opp den gode studentrekrutteringen.

Hanne Schjelderup-Eriksen

Det er en svært politisk engasjert leder Jordmorforbundet NSF har fått. CV-en er stappfull av tidligere politiske verv: leder i AUF Alstahaug, fylkesstyremedlem i AUF Nordland, leder av NSF Student, medlem av forbundsstyret i NSF, tillitsvalgt i NSF, vara i fylkesstyret i NSF Sør-Trøndelag, kvinnepolitisk ansvarlig og styremedlem i Ap Alstahaug, vara til Alstahaug kommunestyre og Havnevesen.

Jordmorlederen har tidligere vist seg frem i Norsk Sykepleierforbund da hun i løpet av ett år som studentleder (2001-2002) økte medlemsmassen fra 2700 til 7200. I dag teller NSF Student 13 000 medlemmer.

Schjelderup-Eriksen har lang politisk og fagpolitisk erfaring, er engasjert og har et ønske om å bidra til å påvirke i nasjonale samfunnsspørsmål. Dette er noen av grunnene til at hun vil lede jordmødrene i Sykepleierforbundet.

– Jeg ønsker å bidra til økt rekruttering av jordmorstudenter til Jordmorforbundet. Vi i Jordmorforbundet skal høres og synes på utdanningene, blant medlemmene og i media. Jordmorforbundet skal påvirke beslutningstakere for å fremme kvinnehelse, og sikre et godt og forsvarlig jordmortilbud i hele landet. Vi skal arbeide iherdig for at NSF er lønnsledende og gir det totalt beste fagorganiserte tilbudet for jordmødrene, sier Schjelderup-Eriksen.

Kontakt:
Hanne Schjelderup-Eriksen, tlf: 481 71 221