Ny investering i GlassTeam

Det er snart to år siden GlassTeam AS oppgraderte maskinparken og flyttet inn i nye lokaler på Sellebakk utenfor Fredrikstad. Driften er blitt godt etablert og ordrebøkene er fulle. Nå har produksjonssjef Henrik Søgaard Karlsen gjort ytterligere investeringer.

Selskapet har investert i en Schüco AF500. En nyvinning som ble «avduket» på BAU tidligere i år.
– Vi er veldig stolte av å være den første i Norge til å kjøpe denne maskinen. Investeringen er et ledd i vår satsing på norsk håndverk og arbeidskraft. Kombinasjonen av topp utstyr og lokal arbeidskraft, skal gjøre oss ytterligere konkurransedyktige mot våre konkurrenter som produserer i utlandet, sier Karlsen
– GlassTeam gikk for snart to år siden til innkjøp av en Schüco HS100. Er den allerede moden for utskiftning?
– Nei! HS100 er et fantastisk senter, men den har noen begrensninger på ulike kapp og bearbeidingsaktiviteter. Deler av kapp og bearbeiding ble tidligere løst på annet utstyr. Dette er eldre utstyr som også etter hvert ble en bremsekloss for oss. Vårt nye AF500 senter tetter nå alle «produksjonshull». Samtidig gir investeringen oss bedre effektivitet i produksjonen, høyere presisjon og kvalitet. Både HS100 senteret og AF500 gjør profilene klare for sammensetning når de er ferdige i maskinen. Vi unngår altså å sende profilene innom flere stasjoner, sier Karlsen.