Ny internasjonal master i fotojournalistikk

Til høsten innledes et skandinavisk samarbeidsprosjekt for å etablere en unik internasjonal master i fotojournalistikk i 2020. Det vil styrke fotojournalistutdanningen ved OsloMet.
Universitetslektor Jon Petter Evensen ved OsloMet ser frem til å jobbe med en ny master i fotojournalistikk. Foto: Ellen Lande Gossner / OsloMet

Programmet er en samarbeidsmaster som skal gjennomføres på tre ulike campus i Århus, Sundsvall og Oslo.

– Vi har fått finansiering fra Nordisk Råd gjennom Nordplus til å utvikle det som skal bli til et nytt felles masterprogram i fotojournalistikk som tilbys ved OsloMet, Danmarks Medie- og journalisthøjskole i Århus og ved Mittuniversitetet, sier Terje Lindblom som er prosjektleder og emneansvarlig i fotojournalistikk i Sundsvall.

Lang erfaring

For å dra nytte av de tre institusjonenes lange erfaring med å utdanne fotojournalister, kommer undervisningen til å deles mellom institusjonene gjennom det toårige masterprogrammet. Det kommer til å gi både de nordiske og internasjonale studentene en helt unik opplevelse og kontakt på tvers av fagmiljøene i Danmark, Sverige og Norge.

– Planen er at studiene skal gjennomføres på campus i Sundsvall, Oslo og Århus for å gi studentene muligheten til å utvikle seg under kyndig veiledning av internasjonale veiledere og lærere, sier Søren Pagter, leder av Fotojournalistuddannelsen Danmarks Medie- og journalisthøjskole i Århus.

Økt bruk av bilder

Forskning som er gjort ved Mittuniversitetet og OsloMet viser at bruken og betydningen av bilder og videoklipp har økt, særlig på digitale medieplattformer.

Samtidig har de raske endringene hatt effekt på utviklingen av yrkesrollen og evnen til å tilpasse seg endringene. Mange mediebedrifter har også store behov for å videreutvikle fotojournalistikken på sine flater.

Ny kunnskap for å utvikle fotojournalistikken

Målet er derfor å gi studentene ny kunnskap og nødvendige ferdigheter, slik at de kan utvikle fotojournalistikken sin og bli bedre i stand til å møte kravene til fotojournalistikken i en mediebransje i endring.

– I den nye masteren vil studentene kunne velge om de vil jobbe med en teoretisk eller en praktisk innretning, og masterkursene skal gi studentene nødvendige verktøy til å forstå og reflektere over den moderne mediebransjen og egen yrkesrolle som fotojournalister. De skal samtidig kunne utvikle sine fotojournalistiske prosjekter, sier Jon Petter Evensen, universitetslektor i fotojournalistikk på OsloMet.

Kontakt:
Jon Petter Evensen