Kirkens Bymisjon

Ny innsamlingsrekord for TV-aksjonen

Endelig resultat for NRK TV-aksjonen viser at hele 257,45 millioner ble samlet inn til Kirkens Bymisjons arbeid for et varmere og mer inkluderende samfunn. – Det er fantastisk å se hvor rause det norske folk er. Nå starter arbeidet med å etablere nesten 70 nye tiltak rundt om i landet, sier Adelheid Firing Hvambsal, generalsekretær i Kirkens Bymisjon.

Generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal, og aksjonsleder Vibecke Østby. Foto: Torstein Ihle, Kirkens Bymisjon.

Kirkens Bymisjon hadde budsjettert inntekter fra TV-aksjonen som ville gjøre det mulig å starte opp rundt 60 konkrete tiltak fordelt over hele landet.

– Ved at vi fikk inn mer enn vi hadde håpet på, ser vi nå at vi vil nærme oss hele 70 tiltak. Dette er blant annet arbeidstiltak, utlånssentraler for barn og unge, og akuttovernattinger. Vi vet at disse tiltakene vil bety mye for mange, og vi er glade for den tilliten det norske folk har gitt oss gjennom sine bidrag til årets TV-aksjon, sier Firing Hvambsal.

21. oktober gikk 100 000 bøssebærere årets viktigste søndagstur og banket på dører i hele landet for å samle inn penger til Kirkens Bymisjons arbeid.

– I 45 år har TV-aksjonen vært med på å forme oss som samfunn. Frivillige og bøssebærere i hver eneste by og bygd stiller opp år etter år for en god sak. Hver dør som er banket på, klem som er gitt, møte som er skapt og krone som er puttet på bøssa er helt uvurderlig for at Kirkens Bymisjon kan starte opp nye og sårt tiltrengte prosjekter. Jeg vil rette en stor takk til fylkesmenn, ordførere, næringsliv, organisasjoner, trossamfunn, skoler og alle andre frivillige som kommer sammen for å bidra. TV-aksjonen har betydd enormt mye for uendelig mange mennesker, sier TV-aksjonsleder Vibecke Østby.

Siden 1974 har TV-aksjonen samlet inn mer enn 7,5 milliarder.

– Vi har all grunn til å være stolte av vår felles innsats. Bøssebærerne er gullet i TV-aksjonen og jeg vil rette et ekstra takk til de som gikk med bøsse i år. Sammen gjør vi verden til et litt bedre sted – én aksjon av gangen, sier aksjonslederen.

Se resultatene her:

Les mer om årets TV-aksjon på www.blimed.no

Fakta om TV-aksjonen:

• TV-aksjonen har blitt arrangert en søndag i oktober hvert år siden 1974.
  • Årets TV-aksjon gikk til Kirkens Bymisjons arbeid for å et varmere og mer inkluderende samfunn.
  • NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon. Hvert år besøker 100 000 bøssebærere samtlige av Norges 2,3 millioner husstander.
  • Over 7000 frivillige jobber fram mot aksjonsdagen for å mobilisere 100 000 bøssebærere.
  • Siden 1974 har det norske folk samlet inn over syv milliarder kroner som har gitt titalls millioner mennesker livsviktig hjelp.

Kommunikasjonssjef Kirkens Bymisjon, Ragnhild Kaski: 411 01 621

Kommunikasjonsleder for TV-aksjonen, Maren Thorsen Bleskestad: 915 37 147

TV-aksjonsleder Vibecke Østby: 920 40 652

Bilder

Foto: Torstein Ihle, Kirkens Bymisjon

Om Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon
Tollbugata 3

404 30 909http://www.kirkensbymisjon.no

Kirkens Bymisjon er en ideell organisasjon som arbeider i byer over hele Norge, blant mennesker som strever med hverdagen på ulike måter. Vår visjon er at mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Kirkens Bymisjon vil påpeke og motvirke årsaker til at urett oppstår, avdekke krenkelser, gi hjelp og lindre nød. Kirkens Bymisjon har røtter tilbake til 1855. I dag er vi en ideell aktør som blant annet driver innen eldreomsorg, barnevern, rusomsorg og arbeidsmarkedstiltak. I tillegg til våre gatenære tiltak.

Følg saker fra Kirkens Bymisjon

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens Bymisjon på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon lanserer ifengsel.no – en chat for barn og unge.2.11.2018 20:11:49 CETPressemelding

Hvert år opplever 6000-9000 barn i Norge å få en mamma eller pappa i fengsel. Barna kan oppleve en usynlig straff og kan miste kontakten med foreldrene. Det er ofte både skyld- og skamfølelse knyttet til det å ha en mamma eller pappa i fengsel eller på hjemmesoning. For mange barn og unge er det få, om noen å snakke med om dette – og mange spørsmål uten svar. Onsdag, 7. november lanserer Kirkens Bymisjon chatten ifengsel.no